Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Klinikadministration - Kallelser

I Klinikadministration - Kallelser går det att hantera klinikens alla kallelser.

Beskrivning av sökfilter

Sökfiltret i Klinikadministration - Kallelser används för att filtrera ut kallelser baserade på till exempel en viss status eller som är knutna till en viss kallelsekö.

Kallelser_soekfilter.png

Sökfiltret består av:

Nr

Beskrivning

1

Sparade filter: Används för att spara en sökning så den kan användas vid ett senare tillfälle.

2

De sökkriterier som kan användas för att hitta rätt kallelser.

3

Sök patient: Används för att söka kallelser för en enstaka patient.

4

Sökresultat: Visar information om hur många kallelser som kommer att visas i tabellen baserat på de sökkriterier man har valt.

Sök kallelser för en patient

Med funktionen Sök patient kan du söka efter kallelser för en enstaka patient i Klinikadministration - Kallelser.

För att söka kallelser för en patient:

Notera

De sökkriterier som valts i sökfiltret påverkar sökresultatet. Om nödvändigt, rensa sökfiltret med knappen Återställ innan sökningen görs.

  1. Klicka Sök patient.

    Dialogen Sök patient öppnas.

  2. Ange sökkriterier och klicka Sök.

    Patientens namn och personnummer läggs till i rutan.

  3. Klicka Sök.

    Patientens alla kallelser visas i tabellen.

Använda sökfiltret

För att använda sökfiltret:

  1. I Klinikadminisstration - Kallelser, välj vilka sökkriterier som kallelserna ska filtreras på:

    Tips

    För att få ett användbart sökresultat är det bra använda sig av sökkriterierna, men tänk på att ett stort sökresultat kan påverka prestandan och ju fler kriterier som är valda desto större och mindre hanterbart blir sökresultatet. Försök därför att begränsa sökningen genom att använda sökkriterierna på ett genomtänkt sätt.

    Val

    Beskrivning

    Klinik

    Välj klinik i listan för att visa kallelser som är skapade på den kliniken.

    Behandlare

    Välj behandlare i listan för att visa kallelser som är tilldelade en viss behandlare.

    Notera

    Endast aktiva resurser på valda kliniker visas.

    Prioritet

    Välj en prioritet i listan för att visa kallelser med viss prioritet.

    Riskkod

    Välj en riskkod i listan för att visa kallelser med den riskkoden.

    Riskkoden är en del av den signerade riskbedömningen som kallelsen skapades från.

    Kallelsekö

    Välj en kö i listan för att visa kallelser som tillhör den kön.

    Tidboksaktivitet

    Välj en tidboksaktivitet i listan för att visa kallelser med viss aktivitet.

    Betalmodell

    Välj en betalmodell i listan för att visa kallelser med viss betalmodell.

    Klar

    Välj en status i listan för att visa kallelser med viss status för klarmarkering.

    • Inte klarmarkerad

    • Klarmarkerad automatiskt: Kallelsen har klarmarkerats automatiskt av T4 efter att en tid bokats och ett SMS/e-brev skickats och nått patienten, eller om kallelsen skrivits ut.

    • Klarmarkerad av användare: Kallelsen har klarmarkerats manuellt av en användare när en tid bokats och patienten kontaktats på annat sätt än SMS, e-brev, eller utskrift.

    Status

    Välj en status i listan för att visa kallelser med viss bokningsstatus.

    • Öppen: Inget besök är bokat.

    • Bokad: Besök är bokat.

    • Använd: Besök är bokat och patienten har checkat in/ut eller tiden har avbokats.

    • Borttagen: Kallelsen har tagits bort.

    Kommunikationsstatus

    Välj en status i listan för att visa kallelser med viss kommunikationsstatus.

    • Utskrift

    • SMS

    • E-brev

    Remiss

    Välj Ja för att visa kallelser som har en remiss knuten till sig.

    Välj Nej för att visa kallelser som inte har en remiss knuten till sig.

    Senaste händelse

    Välj en händelse i listan för att visa kallelser som har den som senaste händelse.

    Förfallodatum

    Ange ett datumintervall för att visa kallelser med förfallodatum inom det intervallet.

    Födelsedatum

    Ange ett datumintervall för att visa kallelser där patienten har födelsedatum inom det intervallet.

  2. Klicka Sök.

    De kallelser som matchar de valda sökkriterierna visas i tabellen.

Spara sökfilter

Det går att spara en sökning i Klinikadministration - Kallelser för att använda den vid ett senare tillfälle.

För att spara ett sökfilter:

  1. Gör filterinställningar enligt Använda sökfiltret.

  2. Klicka Spara.

    Notera

    Spara-knappen blir valbar efter att minst ett sökkriterium valts.

    Dialogen Spara filter öppnas.

  3. Namnge filtret och klicka Spara.

    Filtret sparas och visas uppe till vänster.

Ta bort ett sparat sökfilter

För att ta bort ett sparat sökfilter i Klinikadministration - Kallelser:

  1. Klicka Icon_papperskorg.png vid det sparade filtret.

    Dialogen Ta bort filter öppnas.

  2. Klicka Ta bort.

    Det sparade filtret tas bort.

Redigera kallelser

För att redigera kallelser i Klinikadministration - Kallelser:

  1. Markera en eller flera kallelser i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Redigera i listan, eller klicka Ikon_redigera.png i verktygsraden som visas ovanför tabellen.

    Dialogen Redigera kallelse öpppnas.

  3. Gör nödvändiga ändringar.

    Tips

    • Om du redigerar en eller flera kallelse med status Bokad, Använd, eller Borttagen så kan endast fältet Kommentar redigeras.

    • Om du redigerar en eller flera kallelser med status Öppen så kan alla fält redigeras.

    • Om du redigerar flera kallelser med till exempel olika behandlare så är fältet Behandlare tomt.

    Notera

    Om du redigerar flera kallelser och till exempel väljer en ny behandlare så ändras den för alla de valda kallelserna.

  4. Klicka Spara.

Automatboka tider för flera patienter samtidigt

Notera

Det går inte att automatboka tider för kallelser med teambokningsmall.

För att automatboka tider för flera patienter samtidigt:

  1. I Klinikadministration - Kallelser, markera flera kallelser i tabeller.

  2. Högerklicka och välj Automatboka tider, eller klicka Ikon_auto.png i verktygsraden som visas ovanför tabellen.

    Dialogen Automatboka tider öppnas.

  3. Välj ett datumintervall för när bokningarna ska göras.

  4. Klicka Boka.

    Kallelserna bokas in. I tabellen visas kallelserna med status bokad.

    Notera

    Om någon av de valda kallelserna inte kan bokas så visas detta med röd text och med information om anledningen för respektive kallelse.

    Kallelser_misslyckad.png
Kontakta patient

För att kontakta patient via Klinikadministration - Kallelser:

  1. Markera en eller flera kallelser i tabellen.

    Verktygsrad med ett antal val visas ovanför tabellen.

  2. Klicka Ikon_kontakt_patient.png.

    Dialogen Kontaka patient öppnas.

  3. Välj kontaktsätt och en mall i listan.

  4. Klicka Skicka eller Skriv ut.