Klinikadministration - Kallelser
I Klinikadministration - Kallelser går det att hantera klinikens alla kallelser.
Beskrivning av sökfilter
Sökfiltret i Klinikadministration - Kallelser används för att filtrera ut kallelser baserade på till exempel en viss status eller som är knutna till en viss kallelsekö.

Sökfiltret består av:
Nr | Beskrivning |
|---|---|
1 | Sparade filter: Används för att spara en sökning så den kan användas vid ett senare tillfälle. |
2 | De sökkriterier som kan användas för att hitta rätt kallelser. |
3 | Sök patient: Används för att söka kallelser för en enstaka patient. |
4 | Sökresultat: Visar information om hur många kallelser som kommer att visas i tabellen baserat på de sökkriterier man har valt. |
Sök kallelser för en patient
Med funktionen Sök patient kan du söka efter kallelser för en enstaka patient i Klinikadministration - Kallelser.
För att söka kallelser för en patient:
Notera
De sökkriterier som valts i sökfiltret påverkar sökresultatet. Om nödvändigt, rensa sökfiltret med knappen Återställ innan sökningen görs.
Klicka Sök patient.
Dialogen Sök patient öppnas.
Ange sökkriterier och klicka Sök.
Patientens namn och personnummer läggs till i rutan.
Klicka Sök.
Patientens alla kallelser visas i tabellen.
Använda sökfiltret
För att använda sökfiltret:
I Klinikadminisstration - Kallelser, välj vilka sökkriterier som kallelserna ska filtreras på:
Tips
För att få ett användbart sökresultat är det bra använda sig av sökkriterierna, men tänk på att ett stort sökresultat kan påverka prestandan och ju fler kriterier som är valda desto större och mindre hanterbart blir sökresultatet. Försök därför att begränsa sökningen genom att använda sökkriterierna på ett genomtänkt sätt.
Val
Beskrivning
Klinik
Välj klinik i listan för att visa kallelser som är skapade på den kliniken.
Behandlare
Välj behandlare i listan för att visa kallelser som är tilldelade en viss behandlare.
Notera
Endast aktiva resurser på valda kliniker visas.
Prioritet
Välj en prioritet i listan för att visa kallelser med viss prioritet.
Riskkod
Välj en riskkod i listan för att visa kallelser med den riskkoden.
Riskkoden är en del av den signerade riskbedömningen som kallelsen skapades från.
Kallelsekö
Välj en kö i listan för att visa kallelser som tillhör den kön.
Tidboksaktivitet
Välj en tidboksaktivitet i listan för att visa kallelser med viss aktivitet.
Betalmodell
Välj en betalmodell i listan för att visa kallelser med viss betalmodell.
Klar
Välj en status i listan för att visa kallelser med viss status för klarmarkering.
Inte klarmarkerad
Klarmarkerad automatiskt: Kallelsen har klarmarkerats automatiskt av T4 efter att en tid bokats och ett SMS/e-brev skickats och nått patienten, eller om kallelsen skrivits ut.
Klarmarkerad av användare: Kallelsen har klarmarkerats manuellt av en användare när en tid bokats och patienten kontaktats på annat sätt än SMS, e-brev, eller utskrift.
Status
Välj en status i listan för att visa kallelser med viss bokningsstatus.
Öppen: Inget besök är bokat.
Bokad: Besök är bokat.
Använd: Besök är bokat och patienten har checkat in/ut eller tiden har avbokats.
Borttagen: Kallelsen har tagits bort.
Kommunikationsstatus
Välj en status i listan för att visa kallelser med viss kommunikationsstatus.
Utskrift
SMS
E-brev
Remiss
Välj Ja för att visa kallelser som har en remiss knuten till sig.
Välj Nej för att visa kallelser som inte har en remiss knuten till sig.
Senaste händelse
Välj en händelse i listan för att visa kallelser som har den som senaste händelse.
Förfallodatum
Ange ett datumintervall för att visa kallelser med förfallodatum inom det intervallet.
Födelsedatum
Ange ett datumintervall för att visa kallelser där patienten har födelsedatum inom det intervallet.
Klicka Sök.
De kallelser som matchar de valda sökkriterierna visas i tabellen.
Spara sökfilter
Det går att spara en sökning i Klinikadministration - Kallelser för att använda den vid ett senare tillfälle.
För att spara ett sökfilter:
Gör filterinställningar enligt Använda sökfiltret.
Klicka Spara.
Notera
Spara-knappen blir valbar efter att minst ett sökkriterium valts.
Dialogen Spara filter öppnas.
Namnge filtret och klicka Spara.
Filtret sparas och visas uppe till vänster.
Ta bort ett sparat sökfilter
För att ta bort ett sparat sökfilter i Klinikadministration - Kallelser:
Klicka
vid det sparade filtret.Dialogen Ta bort filter öppnas.
Klicka Ta bort.
Det sparade filtret tas bort.
Redigera kallelser
För att redigera kallelser i Klinikadministration - Kallelser:
Markera en eller flera kallelser i tabellen.
Högerklicka och välj Redigera i listan, eller klicka
i verktygsraden som visas ovanför tabellen.Dialogen Redigera kallelse öpppnas.
Gör nödvändiga ändringar.
Tips
Om du redigerar en eller flera kallelse med status Bokad, Använd, eller Borttagen så kan endast fältet Kommentar redigeras.
Om du redigerar en eller flera kallelser med status Öppen så kan alla fält redigeras.
Om du redigerar flera kallelser med till exempel olika behandlare så är fältet Behandlare tomt.
Notera
Om du redigerar flera kallelser och till exempel väljer en ny behandlare så ändras den för alla de valda kallelserna.
Klicka Spara.
Automatboka tider för flera patienter samtidigt
Notera
Det går inte att automatboka tider för kallelser med teambokningsmall.
För att automatboka tider för flera patienter samtidigt:
I Klinikadministration - Kallelser, markera flera kallelser i tabeller.
Högerklicka och välj Automatboka tider, eller klicka
i verktygsraden som visas ovanför tabellen.Dialogen Automatboka tider öppnas.
Välj ett datumintervall för när bokningarna ska göras.
Klicka Boka.
Kallelserna bokas in. I tabellen visas kallelserna med status bokad.
Notera
Om någon av de valda kallelserna inte kan bokas så visas detta med röd text och med information om anledningen för respektive kallelse.

Kontakta patient
För att kontakta patient via Klinikadministration - Kallelser:
Markera en eller flera kallelser i tabellen.
Verktygsrad med ett antal val visas ovanför tabellen.
Klicka
.Dialogen Kontaka patient öppnas.
Välj kontaktsätt och en mall i listan.
Klicka Skicka eller Skriv ut.