Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Rapporter

Interna rapporter

De interna rapporterna skapas och skrivs ut från interna funktioner i T4. Exempel på interna rapporter:

  • Avbokningsmeddelande

  • Besöksbevis

  • Brev angående uteblivande

  • Faktura

  • Hälsodeklaration/Anamnes

  • Frisktandvårdsavtal

  • Kallelsebrev med/utan tid

  • Kvitto till patient

  • Kvitto för tandvårdsartiklar

  • Specifikation

  • Tidkort

Externa rapporter

De externa rapporterna skapas och skriv ut från Rapport-ikonen Ikon_rapporter.png i huvudmenyn, eller från menyvalet Verktyg > Rapporter.

Tillgången till rapporter styrs av rättigheterna.

  • Alla kliniker

    Rättighet att sammanställa rapporter (som inte är markerade som ekonomi- eller LOGG-rapporter) på alla kliniker i systemet. Förutsätter Tillgång till rapporter.

  • Ekonomi - andra kliniker

    Tillgång till ekonomi-rapporter (de rapporter som är markerade med IsFinancial i tabellen ReportDetails) på de kliniker man har rätt att logga in på. Förutsätter Tillgång till rapporter.

  • Ekonomi - egen klinik

    Tillgång till inloggad kliniks ekonomi-rapporter (de rapporter som är markerade med IsFinanciall i tabellen ReportDetails. Förutsätter Tillgång till rapporter.

  • Ekonomi - alla kliniker

    Rättighet att sammanställa ekonomiska rapporter på alla kliniker i systemet. Förutsätter Tillgång till rapporter.

  • Loggrapporter

    Tillgång till LOGG-rapporter (de rapporter som är markerade med IsLog i tabellen ReportDetails. Förutsätter Tillgång till rapporter.

  • Tillgång till rapporter

    Tillgång till rapportmodulen och rapporter (som inte är markerade som ekonomi- eller LOGG-rapporter) på de kliniker man har rätt att logga in på.

  • Ekonomi - alla användare

    Tillgång till ekonomiska rapporter för alla användare där urval på behandlare görs.

Rapporterna i bilden nedan är standard och generella i T4, vilket innebär att de används av samtliga kunder och är standard vid nyinstallation.

Externa_rapporter.png

Användaren kan spara olika urval som sedan kan återanvändas för samma rapport. Det sparade urvalet kan göras tillgängligt för:

  • Alla användare i ett system med flera kliniker (Gemensam)

  • Användare inloggade på den aktuella kliniken (Klinikgemensam)

  • Användaren själv (Egen)

Beskrivning av respektive rapport är tillgänglig i nedre menyn när man markerar en rapport.

Spara urval för rapporter

För att spara ett urval:

  1. Markera en rapport.

  2. Klicka Lägg till.

    Dialogen Nytt urval öppnas.

  3. Ange ett namn på urvalet och välj om urvalet ska vara:

    • Gemensamt: för hela systemet.

    • Klinikgemensam: för kliniken.

    • Egen: privat för användaren.

  4. Klicka OK.

  5. Välj vilka urval som ska ingå:

    Notera

    De urval som är aktiva är beroende på vilken rapport som är vald.

    Urval

    Beskrivning

    Datumintervall

    Datumintervall: Klicka och välj startdatum och slutdatum för vad som ska ingå i rapporten.

    Behandlare

    Behandlare: Klicka och välj de behandlare som ska ingå i rapporten.

    Resurstyper: Klicka och välj vilka resurstyper som ska ingå i rapporten.

    Patienter

    Lägg till patient: Klicka och lägg till patient som ska ingå i rapporten. Gör om ifall fler patienter ska läggas till i rapporten.

    Status: Klicka och välj vilken eller vilka status som ska ingå i rapporten.

    Betalningsmodeller: Klicka och välj de betalningsmodeller som ska ingå i rapporten.

    Åldersintervall: Klicka och välj vilket åldersintervall som ska ingå i rapporten.

    Behandlingsperiod

    Betalningsmodeller: Klicka och välj de betalningsmodeller som ska ingå i rapporten.

    Status: Klicka och välj vilken eller vilka status som ska ingå i rapporten.

    Kliniker

    Kliniker: Klicka och välj de kliniker som ska ingå i rapporten.

Skapa och skriv ut extern rapport

För att skapa och skriva ut en extern rapport:

  1. I menyn Verktyg, välj Rapporter, eller klicka Ikon_rapporter.png i verktygsraden.

    Alla tillgängliga rapporter visas.

  2. Markera en rapport.

  3. Om urval ska göras, välj ett sparat urval i listan Sparade urval, eller gör val.

    Notera

    De urval som är aktiva är beroende på vilken rapport som är vald.

    Urval

    Beskrivning

    Datumintervall

    Datumintervall: Klicka och välj startdatum och slutdatum för vad som ska ingå i rapporten.

    Behandlare

    Behandlare: Klicka och välj de behandlare som ska ingå i rapporten.

    Resurstyper: Klicka och välj vilka resurstyper som ska ingå i rapporten.

    Patienter

    Lägg till patient: Klicka och lägg till patient som ska ingå i rapportern. Gör om ifall fler patienter ska läggas till i rapportern.

    Status: Klicka och välj vilken eller vilka status som ska ingå i rapporten.

    Betalningsmodeller: Klicka och välj de betalningsmodeller som ska ingå i rapporten.

    Åldersintervall: Klicka och välj vilket åldersintervall som ska ingå i rapporten.

    Behandlingsperiod

    Betalningsmodeller: Klicka och välj de betalningsmodeller som ska ingå i rapporten.

    Status: Klicka och välj vilken eller vilka status som ska ingå i rapporten.

    Kliniker

    Kliniker: Klicka och välj de kliniker som ska ingå i rapporten.

  4. Klicka Skriv ut.