Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Kallelser

Efter att en riskbedömning har signerats så genereras automatiskt ett eller flera kallelseförslag beroende på vilka inställningar som gjorts för detta i T4. Det är en stark rekommendation att kallelser skapas utifrån dessa kallelseförslag.

I specifika fall går det skapa kallelser manuellt på något av dessa sätt:

Kallelsetabell

Kallelserna visas i en tabell där du kan se all information relaterad till en patients kallelser. Härifrån sker all hantering av kallelserna.

Kallelser_tabell.png

Nr

Beskrivning

1

Filtrera vilka kallelser som visas genom att skriva in valfri text, till exempel undersökning för att enbart se kallelser med besöksbeskrivning Undersökning.

2

Uppdatera sökresultat.

3

Se statistik över valda kallelser.

4

Exportera valda kallelser i en csv-fil för att kunna öppnas i Excel.

5

Välj vilka kolumner som ska vara synliga.

6

Ställ in teckenstorlek och återställ tabellinställningar.

7

Sortera kolumnen i stigande eller fallande ordning. Ändra ordning på kolumnerna genom att markera rubriken eller ikonen och sedan dra i sidled.

8

Visa historik för en händelse samt patientens bokningshistorik.

Tabellen innehåller följande kolumner:

Kolumn

Beskrivning

Klar

Status för klarmarkering av kallelse.

Ikon_klar_auto.png Klarmarkerad automatiskt

Kallelsen har klarmarkerats automatiskt av T4 efter att en tid bokades (kallelsen har status bokad), och ett SMS/e-brev sedan skickats och nått patienten, eller om kallelsen skrivits ut.

Ikon_klar_manuell.png Klarmarkerad av användare

Kallelsen har klarmarkerats manuellt av en användare när en tid bokades (kallelsen har status bokad). Inget SMS/e-brev har skickats och kallelsen har inte skrivits ut.

Status

Status för kallelsen.

Ikon_oeppen.png Öppen: Inget besök är bokat.

Ikon_bokad.png Bokad: Besök är bokat.

Ikon_oeverlaemna.png Använd: Besök är bokat och patienten har checkat in/ut eller tiden har avbokats.

Ikon_borttagen.png Borttagen: Kallelsen har tagits bort manuellt av en T4-användare. En kallelse som har tagits bort ligger fortfarande kvar med status borttagen i tabellen.

SMS

Status för en kallelse som skickats med SMS.

Ikon_SMS_groen.png SMS skickat: T4 har fått information om att SMS har skickats och nått mottagaren.

Ikon_SMS_bla.png SMS pågår: T4 har ännu inte fått någon information om att SMS har nått mottagaren.

Ikon_SMS_roed.png SMS misslyckat: T4 har fått information om att SMS inte har nått mottagaren.

E-brev

Status för en kallelse som skickats med e-brev. E-brevet skickas som ett digitalt brev om patienten är ansluten till en digital brevlåda (till exempel Kivra), annars skickas kallelsen som ett vanligt fysiskt brev. Detta sköts automatiskt i T4.

Ikon_ebrev_bla.png E-brev pågår: E-brevet är skickat som digitalt eller fysiskt brev men T4 har ännu inte fått någon information om e-brevet nått mottagaren.

Notera

Denna status gäller för både digitalt och fysiskt e-brev, eftersom man ännu inte vet i vilken form brevet skickas

Ikon_ebrev_roed.png E-brev misslyckat: E-brevet är skickat digitalt och T4 har fått information om att det digitala e-brevet inte har nått mottagaren.

Notera

Standardinställningen är att denna status sätts när T4 inte fått någon information inom 5 dagar efter att e-brevet skickades.

Ikon_digitalt.png Digitalt brev skickat: E-brevet är skickat digitalt och T4 har fått information om att det digitala brevet har nått mottagaren.

Ikon_brev.png Fysiskt brev skickat:E-brevet är skickat som ett fysiskt brev och T4 har fått information om att det fysiska brevet har skickats till mottagaren.

Personnummer

Patientens personnummer.

Förnamn

Patientens förnamn.

Efternamn

Patientens efternamn.

Besöksbeskrivning

Vilken typ av besök som bokningen gäller, till exempel undersökning, kontroll mm.

Prioritet

Patientens/bokningens prioritet.

  • Hög: Om det är minst en röd stapel i munhälsoprofilen.

  • Mellan: Om det är minst en gul stapel i munhälsoprofilen.

  • Låg: Om kriterierna för hög eller mellan inte är uppfyllda.

  • Okänd: Om man inte träffat patienten när kallelsen skapas.

  • Övriga: Innefattar alla prioriteter som använts i en äldre version av T4 och som inte ska användas längre.

Behandlare

Vilken behandlare som tilldelats kallelsen.

Klinik

Den klinik som kallelsen tillhör.

Kallelsekö

Den kallelsekö som kallelsen tillhör. Kallelseköer är grupperade och namngivna enligt respektive regions rutiner för att underlätta hantering och planering.

Tidboksaktivitet

Den typ av bokningsbar planerad aktivitet som angavs när kallelsen skapades.

Betalmodell

Den betalmodell som patienten har. Betalmodellen hämtas från patientadministrationen (Administration - Allmän).

Längd

Längden på behandlingen.

Kommentar

Den kommentar som gjordes när kallelsen skapades eller redigerades. Om kallelsen skapades från riskbedömningen lades automatiskt en kommentar till kallelsen.

Remiss

Om det finns en remiss knuten till kallelsen, det vill säga kallelsen skapades från en inkommande remiss.

Remissorsak

Orsak till eventuell remiss.

Riskkod

Den första bokstaven på parametrar med hög risk i munhälsoprofilen. Riskkoden är en del av den signerade riskbedömningen som kallelsen skapades utifrån.

Förfallodatum

Det datum när patienten senast ska kallas för besök.

Senast händelse

Senaste händelse för kallelse, till exempel skapad, bokad, använd, borttagen etc.

Senast skickad

Senaste gången kallelsen skickades som e-brev (digitalt eller fysiskt), eller SMS till patienten, eller skrevs ut.

Skickad antal ggr

Antal gånger en kallelse har skickats som e-brev (digitalt eller fysiskt) eller SMS till patienten, eller skrivits ut.

Skapad

När kallelsen skapades.

Telefonnummer

Patientens telefonnummer.

För att kunna skicka kallelse med SMS så måste ett mobilnummer finnas registrerat för patienten.

Balans

Patientens ekonomi (patientreskontra). Plus = skuld. Minus = tillgodo.

Teambokningsmall

Används när flera resurser ska bokas för ett besök och är uppbyggt utifrån ett team bestående av flera resurstyper.

Kallelse SMS

Funktionen för kallelse-SMS kan vara blockerad eller ej blockerad. Denna inställning görs i patientadministrationen (Administration - Allmän).

Kallelsehistorik och bokningshistorik

I kallelsetabellen kan du klicka på plusset till vänster om en kallelse för att se en detaljerad vy med kallelsehistorik och bokningshistorik.

Kallelsehistorik.png
  • Kallelsehistorik: Visar varje ny händelse som är relaterad till kallelsen. Vid varje ny händelse tillkommer en rad.

    Kolumnerna som visas är:

    Kolumn

    Beskrivning

    Datum

    Datum för händelsen.

    Tid

    Klockslag för händelsen.

    Status

    Status för kallelsen, kan vara öppen, bokad, borttagen, eller använd.

    Händelse

    Den senaste händelsen.

    Beskrivning

    Den kommentar som lades till i samband med händelsen, kommentaren kan vara manuellt eller automatiskt inlagd beroende på typ av händelse.

    Registrerad av

    Den användare som var inloggad i samband med händelsen.

    Klinik

    Den klinik som användaren var inloggad på i samband med att händelsen inträffade.

  • Bokningshistorik: Visar patientens senaste bokningar, max tre stycken. Här visas tidigare besök, avbokningar, och uteblivna besök.

    Kolumnerna som visas är:

    Kolumn

    Beskrivning

    Status

    Besöksstatus, till exempel bekräftad, incheckad, utcheckad, utebliven, avbokning

    Datum

    Datum för bokningen/besöket.

    Bokning

    Typ av besök, till exempel undersökning, eller kontroll.

    Starttid

    Starttid för besöket.

    Längd

    Längd på besöket.

    Resurs

    Den behandlande tandhygienisten, tandsköterskan eller tandläkaren.

Kallelsestatistik

För de kallelser som visas i sökresultat går det att ta fram olika typer av statistik från ikonen Ikon_statistik.png.

Kallelser_statistik.png

De typer av statistik som visas är:

Nummer

Typ

Beskrivning

1

Status

Status på kallelsen - öppna, bokade, använda, förfallna, och borttagna kallelser.

2

Åldersintervall

Fördelningen mellan vuxna och barn.

3

Prioritet

Andel kallelser som har hög, mellan, låg, respektive okänd prioritet. Övriga visar prioritet som användes i en äldre version av T4.

Om statistiken innehåller tre eller fler värden så visas den som staplar, annars i cirkeldiagram.

Behörigheter för kallelser

I T4 finns tre nivåer för behörighet - läs, normal, hög. Vilken behörighet en användargrupp ska ha administreras under Systeminställningar, se Administrera användargrupper. Följande rättigheter gäller för kallelser och respektive behörighet:

Behörighet

Rättighet att:

Hög

  • Läsa patientinformation

  • Läsa kallelsedetaljer från redigerafunktionen

  • Skapa och redigera kallelser

  • Ta bort kallelser och ångra borttagning av kallelser

  • Kontakta patient (SMS, e-brev, utskift)

  • Använda filter, spara filter, och söka efter kallelser

  • Markera/avmarkera Klar

Normal

  • Läsa patientinformation

  • Läsa kallelsedetaljer från redigerafunktionen

  • Skapa och redigera kallelser

  • Ta bort kallelser

  • Kontakta patient (SMS, e-brev, utskrift)

  • Använda filter, spara filter, och söka efter kallelser

  • Markera/avmarkera Klar

Läs

  • Läsa kallelser (från Redigera)

  • Skriva ut kallelser

  • Använda filter, spara filter, och söka efter kallelser i Klinikadministration - Kallelser.

Skapa en ny kallelse från patientens journal

För att skapa en ny kallelse:

  1. Klicka Ikon_kallelse.png i verktygsraden.

    Ny dialog med patientens alla kallelser öppnas.

  2. Klicka Ny.

    En ny kallelsedialog öppnas där en del fält är ifyllda på förhand. Obligatoriska fält som inte är ifyllda är markerade med röd ram.

  3. Fyll i / ändra fälten:

    Fält

    Information

    Förfallodatum

    Ange det datum när patienten senast ska kallas för besök.

    Välj datum i kalendern, eller skriv in ett datum manuellt (ÅÅÅÅ-MM-DD).

    Notera

    Det går att sätta ett förfallodatum bakåt i tiden. Om datumet är äldre än dagens datum visas det med röd text.

    Längd

    Ange längden på besöket (1-1800 minuter)

    Besöksbeskrivning

    Ange vilken typ av besök som bokningen gäller.

    Välj typ i listan eller skriv in manuellt. Det går att redigera en vald besöksbeskrivning genom att använda piltangenterna för att navigera till rätt plats i texten.

    Tidboksaktivitet

    Välj den typ av bokningsbar planerad aktivitet som kallelsen skapas för.

    Kallelsekö

    Välj den kö som kallelsen ska tillhöra.

    Remissorsak

    Om det finns en remiss kopplad till kallelsen så hämtas remissorsaken från den inkomna remissen. Remissorsak går inte att ändra.

    Kommentar

    Här går det att lägga till beskrivande text som extra information för kallelsen, får ej överstiga 255 tecken.

    Klinik

    Välj den klinik som besöket avser. Den inloggade kliniken är förvald.

    Behandlare

    Välj den behandlare som ska tilldelas kallelsen.

    Om en behandlare finns tillagd för patienten i patientadministrationen så visas den behandlaren här.

    Prioritet

    Välj vilken prioritet kallelsen ska ha;

    • Hög: Om det är minst en röd stapel i munhälsoprofilen.

    • Mellan: Om det är minst en gul stapel i munhälsoprofilen.

    • Låg: Om kriterierna för hög eller mellan inte är uppfyllda.

    • Okänd: Om man inte träffat patienten när kallelsen skapas.

    • Övriga: Innefattar alla prioriteter som använts i en äldre version av T4 och som inte ska användas längre. Rekommendationen är att ändra dessa till någon av hög, mellan, eller låg.

    Notera

    Vid skapande av ny kallelse ska prioritet låg, mellan, eller hög användas. Okänd ska bara användas om man inte har träffat patienten innan.

    Betalmodell

    Den betalmodell som patienten har. Betalmodellen hämtas från patientadministrationen (Administration - Allmän) och går inte att ändra.

    Riskkod

    Riskkoden hämtas från den senast gjorda riskbedömningen och går inte att ändra.

    Teambokningsmall

    Om flera resurser ska bokas för ett besök, välj en teambokningsmall i listan, och välj sedan behandlare i listorna.

    Om behandlare för de resurstyper som ingår i teambokningsmallen finns tillagd för patienten i patientadministrationen så visas den behandlaren här.

    Status

    I de fall man har glömt att checka in ett besök bokat från en kallelse går det att manuellt ändra status från Bokad till Använd, förutsatt att det är en enstaka kallelse och tiden gått ut för att checka in patienten.

    Anledning till statusändringen måste anges vid signering.

  4. Klicka Spara.

    Kallelsen sparas.

Redigera en kallelse

För att redigera en kallelse:

  1. Markera kallelsen och klicka Redigera.

    Kallelsedialogen öppnas.

  2. Gör nödvändiga ändringar.

    Notera

    För en kallelse med status Bokad, Använd, eller Borttagen kan endast fälten Kommentar och Status ändras.

    Notera

    Det går inte att redigera en skrivskyddad kallelse, se Skrivskyddad kallelse.

  3. Klicka Spara.

Ta bort en kallelse

Det går att ta bort en kallelse så länge status är Öppen.

Notera

Det går inte att ta bort en skrivskyddad kallelse, se Skrivskyddad kallelse.

Notera

Det går inte att ångra borttagning av kallelser.

För att ta bort en kallelse:

  1. Markera kallelsen och klicka Ta bort.

    Dialogen Signera Kallelse Ta Bort öppnas.

  2. Ange användarnamn och lösenord.

    Om kallelsen tillhör en annan klinik så måste även en notering om detta läggas i kommentarsfältet. Kommentaren syns sedan i kallelsehistoriken.

  3. Klicka OK.

    Kallelsen tas bort. Symbolen Ikon_borttagen.png visas i Status-kolumnen i tabellen.

Skicka kallelse med e-brev till patient

För att skicka kallelse till patient:

  1. Högerklicka kallelsen i tabellen och välj Kontakta patient.

    Dialogen Kontakta patient öppnas.

  2. Välj E-brev och välj en mall i listan.

  3. Klicka Skicka.

    E-brevet köas för att skickas som digitalt eller fysiskt brev.

    I kolumnen E-brev i tabellen visas ikonen Ikon_ebrev_bla.png.

    När e-brevet nått mottagaren visas en ny ikon och en klarmarkeringssymbol visas i kolumnen Klar.

Boka tid manuellt från en kallelse

För att boka tid från en kallelse:

  1. Högerklicka på en kallelse i tabellen och välj Boka tid, eller markera en kallelse och klicka Ikon_boka.png i verktygsraden som visas ovanför tabellen.

    Dialogen Boka/Boka om öppnas och den valda kallelsen är förvald.

  2. Skapa bokning, se Boka in en patient.

    Om patienten har kontaktats på något annat sätt än via SMS/e-brev/utskrift, till exempel via ett telefonsamtal, välj Markera som klar i kallelseadministrationen i dialogen Systemlogg.

    Notera

    Markera som klar i kallelseadministrationen ska endast väljas i de specifika fall då man har kontaktat patienten, till exempel via ett telefonsamtal. Om kallelsen ska skickas med SMS/e-brev, eller skrivas ut, ska detta steg inte göras.

    Kallelsen bokas in. I tabellen visas kallelsen med status bokad.

Skrivskyddad kallelse

Om en kallelse redan är öppen av en annan resurs visas följande meddelande:

Kallelser_skrivskyddad.PNG

Det går inte att redigera eller ta bort en kallelse som är skrivskyddad.