Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Klinikadministration - Kassabok

I Klinikadministration - Kassabok görs kassaavstämningar. Det finns tre typer av kassaavstämning.

  • Fullständig avstämning: Vid en fullständig avstämning nollställer man kvittosumman.

  • Preliminär avstämning: Vid en preliminär avstämning lämnas summan kvar till nästa avstämning. Preliminär avstämning används för kontrollräkning, till exempel vid byte av personal.

  • Ej utförd: En ångrad kassavstämning får status Ej utförd.

Göra kassaavstämning

För att göra kassaavstämning:

  1. Öppna Klinikadministration - Kassabok.

    Kassabok_avstaemning.png
  2. I listan Typ, välj typ av avstämning - Fullständig eller Preliminär.

  3. I listan Kassalåda, välj den kassalåda avstämning ska göras för.

  4. Klicka Ny.

  5. I listan Betalsätt, välj ett betalsätt.

    Notera

    Insättningar till plusgiro/bankgiro kan bara registreras vid en fullständig avstämning.

    Till höger visas:

    Fält

    Beskrivning

    Ingående balans

    Växelkassan

    Kvitton

    Summan av registrerade betalningar efter föregående fullständiga avstämning.

    Utlägg

    Används för att registrera kontantköp, se Registrera utlägg.

    I kassan

    Skriv in den summa som finns i kassalådan.

    Differens

    Skillnaden mellan förväntad och verklig summa i kassan.

    Insatt

    Summan som lämnas till banken.

    Utgående balans

    Växelkassan

  6. Klicka Lägg till och fortsätt eventuellt med fler betalsätt.

  7. När alla betalsätt är registrerade, klicka Sign & Spara eller Spara.

    Notera

    En preliminär avstämning signeras inte, därför heter knappen bara Spara vid en sådan avstämning.

    Kassaavstämningen skrivs ut.

    Om kassaavstämningen innehåller en differens måste anledning till differensen anges.

    Notera

    En preliminär kassaavstämning kan inte göras om det finns en differens,

Registrera utlägg

Utlägg används för att registrera kvitton för kontanta inköp. Registreringen görs i samband med fullständig avstämning av kontantkassan.

För att registrera utlägg:

  1. Vid en pågående avstämning av kontantkassan, klicka Kassabok_ikon_utlaegg.png.

    Dialogen Utlägg handkassa öppnas.

    Kassabok_utlaegg.png
  2. Klicka Ny.

    Ett referensnummer skapas. Varje utlägg numreras av systemet.

  3. Fyll i Beskrivning.

  4. I listan Konto, välj det konto som utlägget ska kopplas till.

  5. Fyll först i fältet för moms och därefter totalbeloppet.

    Systemet registrerar nettobeloppet.

  6. Klicka Stäng.

    Utlägget läggs till i kassaavstämningen.

Dölja felaktigt utlägg

Om ett utlägg är felaktigt registrerat kan det döljas och ingår då inte i kassaavstämningen.

För att dölja ett utlägg:

  1. Klicka Kassabok_ikon_utlaegg.png.

    Dialogen Utlägg handkassa öppnas.

  2. Markera den felaktiga posten.

  3. Klicka Dölj.

  4. Bekräfta att du vill dölja posten.

    Utlägget döljs och tas inte med i kassaavstämningen.

    Om du vill se dolda poster, välj Visa dolda.

Visa tidigare kassaavstämningar

Tidigare fullständiga kassaavstämningar kan visas för de senaste 30 dagarna. Därefter återfinns avstämningar i rapporten Kassaavstämning.

Tidigare preliminära kassaavstämningar kan visas fram tills en fullständig kassaavstämning gjorts.

För att visa tidigare kassaavstämningar:

  1. Öppna Klinikadministration - Kassabok.

  2. Klicka Föregående.

  3. Välj kassalåda, betalsätt, och typ av avstämning.

    Tidigare kassaavstämningar visas.

Ångra kassaavstämning

Det går att ångra den senaste kassaavstämningen så länge den inte är exporterad. Ångrade kassaavstämningar återfinns under typ Ogjorda.

För att ångra en kassaavstämning:

  1. Öppna Klinikadministration - Kassabok.

  2. Klicka Föregående.

  3. Välj kassalåda, betalsätt, och typ av avstämning.

    Tidigare kassaavstämningar visas.

  4. Högerklicka den senaste kassaavstämningen och välj Ångra kassaavstämning.