Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Anteckningar

Anteckningar fungerar likadant på alla ställen i T4 förutom i Översiktsvyn där anteckningarna är mer sammanfattade.

Anteckningar i Översiktsvyn

I receptionistens översiktsvy kan man skapa daganteckning, se Skriv anteckning, och se en översikt av patientens anteckningar. Anteckningar av typen Särskilda behov visas alltid överst.

Anteckningar i Redigerarvyn

I redigerarvyn går det att hantera anteckningar. Observera att redigerarvyn måste vara aktiverad för att kunna redigera, om den är avaktiverad går det bara att läsa och signera anteckningar.

Vissa anteckningar skapas automatiskt i T4, till exempel när en diagnos registreras eller tas bort, eller när en behandling markeras som utförd.

Anteckningar i översiktsvyn för receptionist

I översiktsvyn för receptionist kan du skapa en daganteckning (1) och se en översikt av patientens anteckningar (2).

Anteckningar_oeversiktsvyn.png

I översikten av patientens anteckningar (2) visas alltid anteckningar av Särskilda behov överst.

Anteckningar på övriga ställen i T4

Exemplet visar anteckningar när Redigera (3) är aktiverad. Om den inte är aktiverad kan man bara läsa och signera anteckningar.

Anteckningar_T4.png

Nr

Beskrivning

1

Skapa en ny anteckning.

2

Sortera anteckningen i stigande eller fallande ordning.

Tips

Vill du ändra grundinställningen görs det under Verktyg > Egna inställningar > Anteckningar forts..

3

Aktivera eller avaktivera redigeringsläge.

4

Ikon_foerstoringsglas.png Sök efter en anteckning, se Sök anteckning.

Ikon_filter.png Filtrera ut de anteckningar som ska visas, till exempel efter datumintervall eller en specifik anteckningstyp, se Filtrera anteckningar.

Ikon_utskrift_svart.png Skriv ut en eller flera markerade anteckningar, se Skriv ut anteckning.

Ikon_kugghjul.png Gör inställningar för de anteckningstyper som ska kunna skapas, se Inställningar anteckningar.

5

Markera eller avmarkera alla anteckningar.

Klicka på pilen och välj vilka anteckningar som ska markeras, till exempel Osignerade.

6

Markera eller avmarkera en anteckning.

7

Öppna tidigare händelser som är knutna till anteckningen.

8

Snabbfilter.

Notera

Snabbfilter visas endast på fliken Daganteckningar. I de anteckningsfönster där snabbfilter saknas, använd filtret uppe till höger för filtrera ut vilka anteckningar som ska visas, se Filtrera anteckningar.

9

Initialerna på den som signerat anteckningen.

10

Fler alternativ.

11

Signeringssymbol.

12

Initialerna och namn på den som skapat anteckningen, samt den klinik som användaren tillhör.

13

Låst anteckning.

14

Det datum anteckningen skapades.

15

Händelseinformation relaterad till aktiviteter i Tidbok, Anamnes, Remiss och vid debitering. För mer information, se Händelseinformation.

Anteckningshistorik

När redigerarvyn är aktiverad kan du klicka på plusset till vänster om en anteckning för att se en detaljerad vy med anteckningshistorik.

Anteckningar_historik.png

Kolumnerna som visas är:

Kolumn

Beskrivning

Datum

Datum för händelsen.

Tid

Klockslag för händelsen.

Händelse

Den händelse som skett för anteckningen.

Klinik

Den klinik som användaren var inloggad på i samband med att händelsen inträffade.

Registrerad av

Den användare som var inloggad i samband med händelsen.

Registrerad för

Den användare som man valt att registrera för.

Orsak

Den orsak som angavs i samband med händelsen.

Automatgenererade anteckningar

Vissa anteckningar skapas automatiskt i T4, till exempel när en diagnos registreras eller tas bort, eller när en behandling markeras som utförd.

I Verktyg > Egna inställningar markeras vilka aktiviteter som ska generera dessa anteckningar.

Symboler i anteckningar

Symbol

Beskrivning

Penna_icon.png

Osignerad anteckning.

Ikon_initialer.png

Signerad anteckning. Initialerna på den som signerat anteckningen visas.

Ikon_initialer_stjaerna.png

Signerad av annan användare. Initialerna på den som signerat anteckningen visas med en stjärna, men en annan användare har skapat den.

Ikon_haenglas.png

Låst anteckning. En osignerad anteckning låses automatiskt efter en viss tid, standard är två veckor. Denna inställning görs av administratören. En låst anteckning kan inte längre redigeras.

Ikon_last.png

Signerad och låst anteckning.

Ikon_haenglas_annanresurs.png

Signerad av annan användare och låst anteckning.

Ikon_anteckningar_oeverfoerd.png

Överförd anteckning

Överförda anteckningar

Anteckningar som är överförda från en annan klinik visas med en specifik symbol (1), och med texten (överförd) efter kliniknamnet (2), samt med användarnamnet T4 Överföring, System, SYS (3).

Anteckningar_oeverfoerd.png

Behörigheter för anteckningar

I T4 finns tre nivår för behörighet - läs, normal, hög. Vilken behörighet en användargrupp ska ha administreras under Systeminställningar, se Administrera användargrupper. Följande rättigheter gäller för anteckningar och respektive behörighet:

Behörighet

Rättighet att:

Hög

  • Skapa och redigera (datum, text) , signera och ta bort egna och andras signerade, låsta eller osignerade anteckningar i en öppen eller avslutad behandlingsperiod.

  • Skapa, redigera datum och användare, signera, ta bort och dölja/visa osignerad eller signerad anteckning för en annan resurs när funktionen Registrera för annan behandlare används.

  • Dölja/visa egna och andras signerade och borttagna anteckningar.

  • Läsa egna och andras dolda anteckningar.

  • Ta bort egna och andras dolda anteckningar.

Normal

  • Skapa och redigera (datum, text) , signera och ta bort egna signerade, låsta eller osignerade anteckningar i en öppen eller avslutad behandlingsperiod.

  • Skapa, redigera datum och användare, signera, ta bort anteckningar och dölja/visa för en annan resurs när funktionen Registrera för annan behandlare används.

  • Dölja/visa egna signerade och borttagna anteckningar.

  • Läsa egna och andras dolda anteckningar.

  • Ta bort egna dolda anteckningar.

Läs

  • Läsa anteckningar som inte är borttagna eller dolda för kollega.

Händelseinformation

Händelseinformation är händelser som är relaterade till olika aktiviteter i:

  • Tidboksinformation: Visar information ur tidboken, till exempel datum och eventuell kommentar när bokningar är skapade/avbokade.

  • Remissinformation: Visar information kring en skickad remiss och ett mottaget remissvar. Klicka på Remiss ID för att öppna remissen.

  • Anamnesinformation: Visar vem som registrerat anamnesen och vem som signerat den och när.

  • Debiteringsinformation: Visar debiteringsinformation.

    • Behandling: Visar information från fönstret Behandling på fliken Behandling i journalen.

    • Debitering: Visar information från fönstret Debitering på fliken Behandling i journalen.

    • Datum: Visar datum och klockslag när åtgärden debiterades.

    • Pris: Visar patientens pris.

För alla händelser framgår vem som markerade vården som utförd och när det gjordes.

Låsta anteckningar

En osignerad anteckning låses automatiskt efter en viss tid, standard är två veckor. Denna inställning görs av administratören.

En låst anteckning visas med en låssymbol Ikon_haenglas.png till höger om anteckningen. Om man håller muspekaren över symbolen visas information om när anteckningen låstes.

En låst anteckning kan inte redigeras men visas i rutan Osignerad vård i Översiktsvyn för behandlare.

Inställningar anteckningar

Det går att ändra vilka anteckningstyper som ska visas och i vilken ordning. Inställningarna gäller bara för de anteckningar som hanteras för tillfället, till exempel Daganteckningar.

Notera

Rätt behörighet krävs för att göra tabellinställningar.

  1. Klicka Ikon_kugghjul.png.

    Dialogen Inställningar öppnas.

  2. Markera de anteckningstyper som ska visas.

  3. Vid behov, ändra ordningen på anteckningstyperna med 'Dra och släpp'.

  4. Klicka Spara.

Sök och filtrera anteckningar

Sök anteckning

För att söka efter anteckningar:

  1. Klicka på Ikon_foerstoringsglas.png.

  2. I sökrutan, skriv ordet du vill söka efter.

    Alla anteckningar visas fortfarande, men sökta orden är gulmarkerade.

    Notera

    Om filtret använts så görs sökningen enbart på de anteckningar som visas efter filtreringen.

    Tips

    Det går också att använda [CTRL]+[F] på tangentbordet för att söka efter ord och fraser i anteckningar. Den sökfunktionen möjliggör även att det går att stega till nästa sökresultat.

Filtrera anteckningar

För att filtrera anteckningar:

  1. Klicka Ikon_filter.png.

    Dialog med sökkriterier öppnas.

  2. Välj vilka sökkriterier som anteckningarna ska filtreras på:

    Val

    Beskrivning

    Klinik

    Välj klinik i listan.

    • Alla: Markera för att visa anteckningar för alla kliniker.

      Notera

      Om ingen klinik är markerad filtreras det på alla kliniker eftersom detta tolkas som att det inte görs någon filtrering.

    • Inloggad klinik: Markera för att endast se anteckningar för den inloggade kliniken.

    • Aktiva kliniker: Markera för att se anteckningar för aktiva kliniker.

    • Inaktiva kliniker: Markera för att se anteckningar för inaktiva kliniker.

    Användare

    Välj användare i listan.

    Notera

    Om ingen användare är markerad filtreras det på alla användare eftersom detta tolkas som att det inte görs någon filtrering.

    Visa anteckningar från andra kliniker inom min organisation

    Markera för att visa anteckningar från andra kliniker om T4-systemet är anslutet till en central anteckningsdatabas.

    Anteckningstyp

    Välj anteckningstyp i listan.

    Händelser

    Välj händelse i listan.

    För mer information, se Händelseinformation.

    Historik

    Välj den tidsperiod för hur långt tillbaka som anteckningarna ska visas.

    Det val som görs här styr vad som visas i Från och Till.

    Från

    Till

    Ange tidsperiod (Från- och Till-datum) för när anteckningen skapades.

  3. Klicka Filtrera.

    De anteckningar som matchar de valda sökkriterierna visas i tabellen.

Skapa anteckning

För att skapa en anteckning:

  1. Klicka Ny och välj sedan anteckningsyp i listan eller välj Skapa alla för att skapa en anteckning för varje tillgänglig anteckningstyp.

    Notera

    Du kan bara skapa anteckning av den typ som valts i filtret, det vill säga de anteckningar som valts att visas just nu.

    Notera

    Om det bara finns en anteckningstyp visas Ny som en knapp och det finns ingen lista att välja från.

    Ett nytt editeringsfönster öppnas.

  2. Skriv in anteckningen.

    Följande ikoner finns tillgängliga:

    Ikon

    Beskrivning

    Ikon_textformat.png

    Ändra textformat. Öppnar meny med de vanliga standardvalen för textformat för ändring av teckenstorlek, teckenfärg, listor etc.

    Anteckningar_textformatering.png

    Ikon_laenk.png

    Länka till en bilaga.

    Ikon_bifoga.png

    Bifoga en fil från journalen.

    Ikon_roestinmatning.png

    Röstinmatning.

    Ikon_termkatalog.png

    Termkatalog med färdiga termer och fraser.

    Ikon_favoriter.png

    Fraser i termkatalogen som är markerade som favoriter.

    Den nya anteckningen sparas automatiskt och visas tillsammans med en signeringssymbol till höger.

  3. Signera anteckningen genom att klicka Penna_icon.png.

    Notera

    En osignerad anteckning låses automatiskt efter en viss tid, standard är två veckor. Denna inställning görs av administratören.

Signera anteckning

När en anteckning är skapad så visas en signeringssymbol Penna_icon.png till höger om anteckningen.

Det vanliga är att man signerar sin egen anteckning, men det går även att signera för en annan användare, se Signera annan användares anteckning.

För att signera anteckning:

  1. Klicka Penna_icon.png.

    Om det finns flera osignerade anteckningar välj antingen att signera bara denna anteckning eller signera alla anteckningar, inklusive låsta anteckningar.

    Notera

    Om du väljer att signera alla anteckningar så gäller det endast de anteckningar som visas efter en eventuell filtrering.

    Dialogen Signera eller Signera alla öppnas.

  2. Signera anteckningen:

    • Signera:

      • Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    • Signera alla:

      1. I listan Användare, välj vilken användare som du ska signera för.

      2. Ange användarnman och lösenord och klicka Signera.

    Anteckningen signeras och initialerna på den användare som har signerat visas till höger om anteckningen.

    Anteckningar_signerad.png

För att signera en låst anteckning:

  1. Klicka Ikon_haenglas.png och välj Signera anteckning.

    Dialogen Signera öppnar.

  2. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    Anteckningen signeras och symbolen Ikon_last.png visas till höger om anteckningen.

Signera annan användares anteckning

För att signera en annan användares anteckning:

  1. Klicka Penna_icon.png.

    En varningsdialog för att bekräfta signering av annan användares anteckning öppnas.

  2. Klicka OK.

    Dialogen Signera öppnas.

  3. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    Anteckningen signeras och initialerna på den användare som har signerat samt en stjärna visas till höger om anteckningen ,.

    Anteckningar_signerad_annan.png

Redigera anteckning

Det går att redigera en anteckning fram till att den är signerad. Det går bara att redigera en anteckning i taget.

Det är möjligt att redigera en annan användares anteckning, men det kräver hög behörighet.

För att redigera en anteckning:

  1. Klicka på anteckningen.

    Notera

    Om du klickar på en annan användares anteckning så visas en dialog om detta och du får välja om du vill avbryta eller fortsätta redigera.

  2. Gör nödvändiga ändringar i anteckningen.

    Notera

    Om en annan användares anteckning redigeras så skapas en ny anteckning (om inställning är gjord för det, det görs under Verktyg > Egna inställningar > Anteckningar forts.). Du kommer då att visas som ägare för denna anteckning och den gamla anteckningen med den tidigare ägaren visas som överstruken i historiken. Om inställningen för detta inte är gjord så skapas ingen kopia av anteckningen.

    Ändringen sparas automatiskt.

Skriv ut anteckning

För att skriva ut alla anteckningar:

  • Klicka Ikon_utskrift_svart.png och välj antingen Skriv ut eller Skriv ut utan personuppgifter.

    Alla anteckningar skrivs ut antingen med eller utan personuppgifter.

För att skriva ut en eller flera anteckningar:

  1. Aktivera redigerarvyn.

  2. Markera den eller de anteckningar du vill skriva ut.

  3. Klicka Ikon_utskrift_svart.png och välj antingen Skriv ut eller Skriv ut utan personuppgifter.

    De markerade anteckningarna skrivs ut antingen med eller utan personuppgifter.

Notera

Om filtrering är gjord så skrivs bara de anteckningar som visas i sökresultatet ut.

Visa/dölj anteckning

En signerad anteckning kan döljas för en patient, kollega, eller annan vårdgivare.

Om du väljer att dölja en anteckning för en kollega så är anteckningen dold för alla på kliniken. Det går dock att välja att läsa anteckningen temporärt under resten av dagen.

Om du väljer att dölja en anteckning för en patient så visas inte anteckningen i journalen på 1177 Vårdguiden.

För att dölja en anteckning:

  1. Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Visa/dölj för patient/kollega, eller klicka Ikon_doelj.png i verktygsraden.

    Dialogen Dölj anteckning öppnar.

  2. Markera vilken/vilka anteckningen ska döljas för.

  3. Klicka Spara.

    Dialogen Signera öppnar.

  4. Ange orsak, användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    Anteckningen finns kvar men visas på ett annat sätt än en ej dold anteckning.

    • Anteckning som är dold för kollega visas med suddig text för alla på kliniken samt med symbolen Ikon_doelj.png vid anteckningen.

    • Anteckning som är dold för patient eller annan vårdgivare visas med symbolen Ikon_doelj.png vid anteckningen.

Läs dold anteckning

En anteckning som är dold kan göras temporärt läsbar.

För att läsa en dold anteckning:

  1. Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Läs dold anteckning, eller klicka Ikon_doelj.png i verktygsraden.

    Dialogen Signera öppnar.

  2. Ange orsak till varför anteckningen ska läsas.

  3. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    Anteckningen blir läsbar under resten av dagen för den användare som vlat att läsa den. När dagen är slut blir anteckningen återigen dold.

Redigera datum

Datumet för en anteckning sätts automatiskt till dagens datum. Det går att redigera datumet för anteckningen så länge den inte är låst eller signerad.

Notera

Det går bara att redigera datumet bakåt i tiden.

För att redigera datumet:

  1. Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Redigera datum.

    Dialogen Redigera datum öppnar.

  2. Ange nytt datum och klockslag och klicka Spara.

    Datumet för anteckningen ändras.

Redigera användare

Användaren som är knuten till en anteckning sätts automatiskt till den inloggade användaren. Det går att redigera användaren för anteckningen fram till att anteckningen har signerats.

För att redigera användare:

  1. Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Redigera användare.

    Dialogen Redigera användare öppnar.

  2. I listan Användare, välj en annan användare för anteckningen.

    För att se användare på en annan klinik, välj först den kliniken i listan Klinik.

  3. Klicka Spara.

    Notera

    Om du redigerar användare för en anteckning så skapas en ny anteckning (om inställning är gjord för det). Den nya användaren kommer då att visas som ägare för denna anteckning och den gamla anteckningen med den tidigare ägaren visas som överstruken i historiken. Om inställningen för detta inte är gjord så skapas ingen kopia av anteckningen.

Kopiera anteckning

För att kopiera text från en anteckning:

  1. Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Kopiera.

  2. Klistra in den kopierade texten på nytt ställe.

Ta bort anteckning

Det går att ta bort anteckningar. Vilka anteckningar man kan ta bort bestäms av olika behörigheter.

Det går bara att ta bort en anteckning i taget.

För att ta bort en anteckning:

  • Klicka på ikonen för fler alternativ till höger om anteckningen och välj Ta bort.

    • En osignerad anteckning tas bort direkt.

    • För en signerad eller låst anteckning så öppnas dialogen Ta bort anteckning.

      1. Klicka Ta bort.

        Dialogen Signera för att ta bort anteckning öppnar.

      2. Ange orsak till varför anteckningen ska tas bort.

      3. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

        Den borttagna anteckningen finns kvar med texten överstruken.

Lägg till term från Termkatalogen

I Termkatalogen finns färdiga termer och fraser som kan användas när en anteckning skapas eller uppdateras.

För att lägga till en term från Termkatalogen:

  1. I anteckningsfönstret, klicka Ikon_termkatalog.png i verktygsraden.

    Termkatalogen öppnas.

    Tips

    Klicka Ikon_favoriter_ifylld.png i verktygsraden för att visa favoritmarkerade termer för den här anteckningstypen.

  2. Vid behov, filtrera Termkatalogen:

    • Välj i listan vilka termer som ska visas

    • Skriv in term i sökfältet

    Klicka på Ikon_plus_svart.png framför termen för att se mer information om den termen.

    Tips

    Favoritmarkera en term genom att klicka Ikon_favoriter.png bredvid termen i listan.

  3. Klicka på termen.

    Termen läggs till i anteckningen.