Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Klinikadministration - Resurser

I Klinikadministration - Resurser administreras klinikens resurser. Här läggs nya användare och nya undergrupper till.

Klinikadministration - Resurser innehåller:

  • Personal: Används för att lägga till nya användare.

  • Utrustning: Används för att kunna söka ledig tid och boka en speciell utrustning.

  • Lokaler: Används för att kunna söka ledig tid och boka ett visst behandlingsrum.

  • Resursgrupp: Används för att skapa grupper för att kunna söka på.

Sök resurs

För att söka en resurs:

  1. I Klinikadministration - Resurser, klicka Personal i sidopanelen.

  2. Ange förnamn och/eller efternamn i fältet Sök resurs.

  3. Klicka Sök eller tryck [ENTER].

    Resursen visas i resursträdet.

    Tips

    Om resursen är inlagd på fler kliniker visas den första träffen på första kliniken i resursträdet. För att komma till nästa klinik där resursen är inlagd, klicka Sök igen. Om det finns fler resurser med samma namn sker sökningen klinik för klinik.

Skapa ny resurs

För att skapa en resurs behöver man ha rättighet Lägg till ny användare i T4 db och tillgång till resurser.

För att skapa ny resurs:

  1. I Klinikadministration - Resurs, klicka Ny.

    Ett tomt resursfönster öppnas.

    Resurser_numbers.png
  2. Fyll i resursens personuppgifter (1).

  3. I listan Kategori (2), välj vilken kategori resursen tillhör.

    Kategorin avgör vilken mapp i resursträdet och i vilka listor namnet visas.

  4. I listan Användargrupp (3), välj vilken användargrupp resursen tillhör.

    Som förval finns fyra alternativ av användargrupper.

    Notera

    Användare med rättighet Resurser kan redigera användargrupp för användare med samma eller lägre användargrupp. Ytterligare alternativ kan skapas och konfigureras, se Administrera användargrupper.

  5. I listan Hemmaklinik (4), välj resursens huvudklinik.

    Tips

    För att knyta en resurs till flera kliniker i ett T4-system, se Redigera kliniktillhörighet.

  6. Välj ett Startdatum och Slutdatum (5). Inom detta intervall kan resursen logga in i T4. Ej obligatoriskt att ange.

  7. Välj Inaktiv/Visa ej i listor (6) om resursen inte ska visas i listor i T4.

  8. Välj vilken remissroll resursen ska ha (7):

    • Remissadministratör; Remissadministratörer får vid inloggning i T4 en notis/alert när det finns ny remissinformation.

    • Remissanvändare: De användare som ska finnas tillgängliga i listor i remisser och remissadministration. Alla användare som ska kunna skicka remisser och/eller tilldelas remisser.

    • Överföringsadministratör: De användare som ska kunna hantera elektronisk journalöverföring.

    • Remissbedömare: Den användare som ska kunna bedöma och godkänna en inkommande remiss. Utses av remissadministratören.

  9. I fältet Rabatt (8), ange en procentsats när alla debiteringar som den aktuella resursen utgör ska ha ett rabatterat pris.

    Notera

    Rabatten påverkar endast patientavgiften, inte debitering till tredjepartsbetalare.

  10. Fyll i resursens Receptförskrivningskod (9).

  11. Fyll i resursens adressuppgifter och telefonnummer (10).

  12. Om resursen har rätt att signera, välj Rätt att signera (11) och ange och bekräfta lösenord.

    Notera

    Lösenordet kan sedan ändras, se Ändra lösenord.

  13. Om resursen ska ha tillgång till kassalåda:

    1. Välj Tillgång till kassalåda (12).

      Notera

      Tillgång till kassalåda krävs för att få tillgång till Ta betalt och Övriga artiklar, reglera korrigeringsposter och kunna göra preliminär kassaavstämning.

    2. Om det finns fler än en kassalåda på en enhet, välj en som förvald i listan.

    3. Om resursen ska kunna göra fullständig kassaavstämning, välj Ansvarig för kassalåda och ange och bekräfta lösenord.

      Notera

      Utöver Ansvarig för kassalåda krävs även att resursen har attribut Tillgång till kassalåda samt rättighet Preliminär kassaavstämning.

      Notera

      För att inaktivera/dölja kassalåda, se Inställningar tabeller.

  14. I rutan längst till höger (13), välj vilken eller vilka specialiteter resursen har behörighet i.

  15. Klicka Spara.

Redigera en resurs

För att redigera en resurs:

  1. I Klinikadministration - Resurser, sök fram resursen.

  2. Gör nödvändiga ändringar.

  3. Klicka Spara.

Skapa ny undergrupp

För att skapa en ny undergrupp:

  1. I Klinikadministration - Resurser, högerklicka i resursträdet och välj Ny typ,

    Dialogen Ny typ öppnar.

  2. Ange ett namn och klicka OK.

    Notera

    Om man vill att användare som tillhör den nya undergruppen ska visas i listor i T4 så måste databasen uppdateras med en inställning som beskrivs i T4 Installations- och konfigurationsguide.

Redigera kliniktillhörighet

Det går att knyta en resurs till flera kliniker i ett T4-system.

För att redigera kliniktillhörighet:

  1. Klicka Ikon_fler_alternativ.png.

    Dialogen Redigera kliniktillhörigheter öppnas.

  2. I fältet Tillgängliga kliniker, markera önskad klinik och klicka på högerpilen.

    Kliniken visas i fältet Kliniker som man kan arbeta på.

  3. För att ange avvikande beteende under en period, klicka Lägg till period.

    Resurser_kliniktillhoerighet.png
  4. Ange startdatum och slutdatum. Till och från morgondagens datum är förvalt.

    Notera

    Det går inte att lägga till perioder med överlappande datum, samtliga attribut som ska gälla under en viss tidsperiod ska anges i samma period.

    Tips

    Perioder med passerat startdatum kan inte tas bort, ange ett slutdatum istället.

    Tips

    Markera Visa alla för att visa perioder med startdatum i framtiden.

  5. Välj vilka attribut användaren ska ha:

    • Hemmaklinik

    • Remissadministratör

    • Remissanvändare

    • Överföringsadministratör

    • Remissbedömare

    • Tillgång till kassalåda

    • Förvald klinik

    • Ansvarig kassalåda

      Notera

      Ett lösenord måste anges i resursfönstret för användaren för att funktionen Ansvarig kassalåda ska vara tillgänglig på övriga kliniker.

  6. Klicka OK.