Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Klinikadministration - Frisktandvård

I Klinikadministration - Frisktandvård administreras klinikens alla frisktandvårdsavtal.

Frisktandvårdsadministrationen är uppdelad i två delar, en sökfilterdel och en tabell där sökresultatet visas.

Med hjälp av sökfiltret går det att filtrera ut de avtal som matchar de valda sökkriterierna. Sökresultatet visas i en tabell där all information relaterad till en viss patients avtal eller avtalsförslag visas. Från tabellen går det att hantera patientens avtal eller avtalsförslag, eller kontakta patienten via SMS, e-brev, eller utskrift.

Sökfilter

Sökfiltret i Klinikadministration - Frisktandvård används för att söka fram avtal och avtalsförslag som hör till en klinik.

Det finns ett antal sökkriterier som kan användas för filtrering. Sökkriterium Klinik (1) och Avtalsstatus (2) visas som standard. För att visa fler kriterier utöver dessa, klicka på Fler sökalternativ (3).

Frisktandsvardsadministration_soekfilter.png

Sökfiltret består av:

Nr

Fält

Beskrivning

1

Klinik

Välj vilken klinik som sökning ska göras på. Den inloggade kliniken är förvald.

2

Avtalsstatus

Välj vilken avtalsstatus som sökning ska göras på. Här måste man göra ett aktivt val innan en sökning kan genomföras.

3

Fler sökalternativ

Klicka för att visa fler sökkriterier, se Använda sökfiltret.

4

Sparade filter

Här går det att spara en sökning så den kan användas vid ett senare tillfälle, se Spara sökfilter.

5

Sökfilter resultat

Visar information om hur många avtal som kommer att visas i sökresultatet baserat på de sökkriterier som är valda.

6

Återställ

Klicka för att återställa sökfiltret.

Sökresultat i Klinikadministration - Frisktandvård

Avtalen visas i en tabell där du kan se all information relaterad till en patients avtal.

Från tabellen kan du hantera patientens avtal/avtalsförslag, eller kontakta patienten via SMS, e-brev, eller utskrift.

Frisktandvard_resultat.png

Nr

Beskrivning

1

Knappar som används för att hantera avtal och avtalsförslag. Vilka knappar som visas beror på vilken eller vilka rader som är markerade i tabellen.

Följande knappar kan visas:

2

Filtrera vilka avtalsförslag/avtal som ska visas genom att skriva in valfri text, till exempel autogiro för att enbart se avtal med betalsättet autogiro.

3

Exportera valda avtalsförslag/avtal till en csv-fil som kan öppnas i Excel.

4

Välj vilka kolumner som ska visas i tabellen.

5

Ställ in teckenstorlek och återställ kolumner till ursprungligt läge.

6

Sortera kolumnen i stigande eller fallande ordning, eller gruppera avtalen för en kolumn. Ändra ordning på kolumnerna genom att markera ikonen och sedan dra i sidled.

7

Visa senaste händelsehistorik för ett avtalsförslag/avtal.

8

Välj hur många sökträffar per sida som ska visas.

9

Navigera mellan de olika sidorna i sökresultatet.

Tabellen innehåller följande kolumner:

Kolumn

Beskrivning

Personnummer

Patientens personnummer. Kan även vara ett samordningsnummer eller temporärt personnummer.

Förnamn

Patientens förnamn.

Efternamn

Patientens efternamn.

Startdatum

Startdatum för avtalsperioden.

Slutdatum

Slutdatum för avtalsperioden.

Klinik

Den klinik som avtalsförslaget/avtalet är skapat från.

Avgiftsklass

Den avgiftsklass som avtalsförslaget/avtalet hör till.

Status

Status på avtalet. För mer information, se Avtalsstatus och F-symbol.

Avtalsnr

Avtalsnummer.

FK-avtalsnr

Avtalsnummer hos Försäkringskassan.

Sista aktiveringsdatum

Slutdatum för aktivering av avtalsförslag.

Betalsätt

Det betalsätt som är valt för avtalet.

Autogirodetaljer

Autogiroinformation.

Autogiromedgivande godkänd av bank

Ja eller Nej.

Klar/Inte aktuell

Visar om patienten är klar/inte aktuell för frisktandvård. För mer information, se Markera patient som klar/inte aktuell

  • Klar för frisktandvård

  • Fått information, men inte klar för frisktandvård

  • Inte aktuell för frisktandvård

Inte intresserad

Visar Markerad om patienten inte är intresserad av frisktandvårdsavtal.

Postnr

Postnummer.

Stad

Stad.

Ålder

Ålder.

Utskrivet

Ja eller Nej.

Kommentar

Den senaste kommentaren som är skriven.

Behandlare

Den behandlare som skapat avtalförslag/avtal.

Äldsta öppna kallelse

Datum för äldsta öppna kallelse.

Flyttat från

Den klinik/vårdgivare som avtalet är flyttat in från.

Flyttat till

Den klinik/vårdgivare som avtalet är flyttat ut till.

Förläng ej

Visar Markerad om avtal har markerats med Förläng ej i V2.

E-brev

Status för e-brev. E-brev skickas som ett digitalt brev om patienten är ansluten till en digital brevlåda (till exempel Kivra), annars skickas brevet som ett vanligt fysiskt brev. Detta sköts automatiskt i T4.

Ikon_ebrev_bla.png E-brev pågår: E-brevet är skickat som digitalt eller fysiskt brev men T4 har ännu inte fått någon information om e-brevet nått mottagaren. Denna status gäller för både digitalt och fysiskt e-brev, eftersom man ännu inte vet i vilken form brevet skickas.

Ikon_ebrev_roed.png E-brev misslyckat: E-brevet är skickat digitalt och T4 har fått information om att det digitala e-brevet inte har nått mottagaren.

Notera

Standardinställningen är att denna status sätts när T4 inte fått någon information inom 5 dagar efter att e-brevet skickades. 

Ikon_digitalt.png Digitalt brev skickat: E-brevet är skickat digitalt och T4 har fått information om att det digitala brevet har nått mottagaren. 

Ikon_brev.png Fysiskt brev skickat: E-brevet är skickat som ett fysiskt brev och T4 har fått information om att det fysiska brevet har skickats till mottagaren.

Använda sökfiltret

För att använda sökfiltret i Klinikadministration - Frisktandvård:

  1. Välj vilka sökkriterier som avtalen ska filtreras på:

    Frisktandvardsadministration_soekfilter_1.png

    Nr

    Fält

    Beskrivning

    1

    Klinik

    Välj en eller flera kliniker i listan. Inloggad klinik är förvald.

    2

    Avtalsstatus

    Välj avtalsstatus i listan.

  2. För att ytterligare filtrera avtalen, klicka Fler sökalternativ (3).

    Fler sökkriterier visas.

    Frisktandvardsadministration_soekfilter_2.png

    Tips

    För att få ett användbart sökresultat är det bra använda sig av sökkriterierna, men tänk på att ett stort sökresultat kan påverka prestandan och ju fler kriterier som är valda desto större och mindre hanterbart blir sökresultatet. Försök därför att begränsa sökningen genom att använda sökkriterierna på ett genomtänkt sätt.

  3. Välj vilka sökkriterier som avtalen ytterligare ska filtreras på:

    Fält

    Beskrivning

    Sök patient

    Sök efter avtal/avtalsförslag för enstaka patient.

    1. Klicka Sök patient.

      Dialogen Sök patient öppnas.

    2. Ange sökkriterier och klicka Sök.

      Patientens namn och personnummer läggs till i sökrutan.

    Avtalsnummer

    Ange avtalsnummer.

    FK-avtalsnummer

    Ange FK-avtalsnummer.

    Avgiftsklass

    Välj avgiftsklass i listan.

    Kallelseintervall

    Välj kallelseintervall i listan.

    Åldersintervall

    Ange åldersintervall.

    Postnummer

    Ange postnummer.

    Stad

    Ange stad.

    Sista aktiveringsdag för avtalsförslag

    Välj datumintervall i kalender, eller skriv in datum med format: ÅÅÅÅ-MM-DD.

    Aktiveringsdatum för avtal

    Välj datumintervall i kalender, eller skriv in datum med format: ÅÅÅÅ-MM-DD,

    Startdatum för avtalsperiod

    Välj datumintervall i kalender, eller skriv in datum med format: ÅÅÅÅ-MM-DD,

    Slutdatum för avtalsperiod

    Välj datumintervall i kalender, eller skriv in datum med format: ÅÅÅÅ-MM-DD,

    Avtal flyttat in från annan vårdgivare

    Välj vårdgivare i listan.

    Avtal flyttat till annan vårdgivare

    Välj vårdgivare i listan.

    Har avtalsförslag

    Välj Ja eller Nej i listan.

    Har framtida avtal

    Välj Ja eller Nej i listan.

    Händelse och Tidsperiod

    Välj en händelse i listan och ange sedan en tidsperiod för händelsen.

    Behandlare

    Välj behandlare i listan.

    Betalsätt

    Välj betalsätt i listan.

    Autogirodetaljer

    Välj Ja eller Nej i listan.

    Autogiromedgivande godkänd av bank

    Välj Ja eller Nej i listan.

    Klar/Inte aktuell för frisktandvård

    Välj status i listan:

    • Klar för frisktandvård

    • Fått information, men inte klar för frisktandvård

    • Inte aktuell för frisktandvård

    Patienten är inte intresserad av ett nytt frisktandvårdsavtal

    Välj Markerad eller Inte markerad i listan.

    Notera

    Endast patienter som har ett aktiverat eller nytt avtal och som inte är intresserade av ett frisktandvårdsavtal kommer att visas i resultatet. Om inget avtal någonsin har skapats för patienten och det är markerat att patienten inte är intresserad kommer det inte heller visas i sökresultatet i Klinikadministration - Frisktandvård.

    Är utskrivet

    Välj Ja eller Nej i listan. i listan.

    Förläng ej (V2)

    Välj Markerad eller Inte markerad i listan.

    Tips

    Kan användas för att filtrera fram avtal som har markerats med Förläng ej i V2 under en övergångsperiod till V3.

    Har skrivit ut information om

  4. Klicka Sök.

    De avtal som matchar de valda sökkriterierna visas i tabellen.

Spara sökfilter

Det går att spara en sökning i Klinikadministration - Frisktandvård för att använda den vid ett senare tillfälle.

För att spare ett sökfilter:

  1. Gör filterinställningar enligt Använda sökfiltret.

  2. Under Sparade filter, klicka Spara.

    Dialogen Spara filter öppnas.

  3. Namnge filtret och klicka Spara.

    Filtret sparas och visas under Sparade filter.

Ta bort ett sparat sökfilter

För att ta bort ett sparat sökfilter i Klinikadministration - Frisktandvård:

  1. Under Sparade filter, klicka Icon_papperskorg_2.png vid det sparade filtret.

    Dialogen Ta bort filter öppnas.

  2. Klicka Ta bort.

    Det sparade filtret tas bort.

Öppna patientadministration

För att öppna patientadministrationen från Klinikadministration - Frisktandvård:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Patientinformation, eller klicka Icon_patientinfo.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    En översikt av patientens journal/patientadministration visas till höger.

  3. För att öppna journalen, klicka på patientens namn i översikten.

Skapa avtalsförslag

Notera

Patienten måste ha haft ett avtalsförslag/avtal sedan tidigare eftersom administrationen endast visar avtalsförslag/avtal. Tanken är att det första avtalsförslaget alltid ska skapas på fliken Frisktandvård i patientens journal när patienten är på en undersökning och får information om frisktandvård.

För att skapa avtalsförslag:

  1. Markera en eller flera patienter i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Skapa avtalsförslag, eller klicka Ikon_nytt_avtal.png i verktygsraden som visas ovanför tabellen..

    Ett avtalsförslag skapas för de patienter som uppfyller följande:

    • En giltig riskbedömning finns för patienter utan ett aktivt avtal.

      Notera

      Om giltighetstiden för senast signerad riskbedömning överskrids visas ett utropstecken med texten Utför riskbedömning i kolumnen Avgiftsklass i tabellen.

    • Patienten är markerad med Klar för frisktandvård.

    • Patienten är inte markerad med Patienten är inte intresserad av ett nytt avtalsförslag.

    Avgiftsklass, kallelseintervall, och egenvårdstext hämtas från den senaste signerade riskbedömningen.

    Notera

    Om det saknas en giltig riskbedömning visas ingen egenvårdstext.

Redigera betalsätt för avtalsförslag

För att redigera betalsätt för avtalsförslag:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Redigera betalsätt, eller klicka Ikon_betalsaett.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Redigera betalsätt öppnas.

  3. Välj betalsätt:

    Betalsätt

    Kontant/Kort

    • Markera Kontant/Kort och klicka Spara.

    Fakturera beloppet

    • Markera Fakturera hela beloppet och klicka Spara.

    Autogiro

    1. Markera Autogiro.

    2. Fyll i kontoinformation.

    3. Klicka Autogiromedgivande för att skriva ut autogiromedgivandet, och be patienten signera det.

    4. När banken har godkänt autogiromedgivandet, markera Autogiromedgivande godkänt av bank.

    5. Klicka Spara.

Aktivera avtalsförslag

För att aktivera avtalsförslag:

  1. Markera en eller flera patienter i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Aktivera, eller klicka Ikon_aktivera_avtal.png i verktygsraden som visas ovanför tabellen.

    Avtalsförslagen aktiveras när startdatumet passeras för de patienter som uppfyller följande:

    • Patienten har angivit ett betalsätt.

Notera

Beroende på vilken inställning som gjorts i T4 så kan det vara så att om en ny riskbedömning görs innan avtalsförslaget aktiveras, och den nya riskbedömningen genererar en annan avgiftsklass så kommer den nya avgiftsklassen att användas för avtalet. Detsamma gäller även om priset för avgiftsklassen uppdateras innan avtalsförslaget aktiveras, då kommer det uppdaterade priset att användas för avtalet.

Tacka nej till avtalsförslag

För att tacka nej till avtalsförslag:

  1. Markera en eller flera patienter i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Nej, tack, eller klicka Ikon_nej_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Status ändras till Avtalsförslag - Tackat nej.

Säg upp aktiverat avtal

För att säga upp aktiverat avtal:

  1. Markera en eller flera patienter i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Säg upp, eller klicka Ikon_saeg_upp_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Ange orsak till uppsägning öppnas

  3. Markera om avtalet sägs upp av Patient eller Klinik, välj orsak till uppsägning i listan, och klicka sedan OK.

Flytta in ett avtal från annan vårdgivare

För att flytta in ett avtal så måste patienten ge sitt medgivande genom att den tidigare vårdgivaren har skickat en överflyttningsblankett.

Notera

Om patienten inte har haft ett avtalsförslag/avtal sedan tidigare måste avtalet flyttas in via fliken Frisktandvård i patientens journal, se Flytta in ett avtal.

För att flytta in ett avtal:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Flytta avtal, eller klicka Ikon_flytta_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Flytta in avtal öppnas.

  3. Fyll i alla uppgifter med hjälp av överflyttningsblanketten.

  4. Beroende på vad som står på överflyttningsblanketten ska kallelser redigeras eller skapas:

    1. Klicka Redigera och skapa kallelser.

      Dialogen Kallelse öppnas.

    2. Redigera befintlig kallelse eller skapa ny kallelse:

      För att

      Redigera befintlig kallelse

      1. Makera kallelsen och klicka Redigera.

      2. Gör nödvändiga ändringar.

      3. Klicka Spara

      Skapa ny kallelse

      1. Klicka Ny.

      2. Fyll i dialogen.

      3. Klicka Spara.

  5. Klicka Spara.

    Ett avtal med status Aktiverat avtal - Pågående - Inflyttat skapas.

Flytta ut ett avtal till annan vårdgivare

För att flytta ut ett avtal måste avtalsperioden vara påbörjad.

För att flytta ut ett avtal:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Flytta avtal, eller klicka Ikon_flytta_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Flytta ut avtal öppnas. Dialogen visar uppgifter om patienten och det pågående avtalet. De flesta fälten är förifyllda.

  3. Fyll i resterande uppgifter.

  4. Klicka Spara.

    Dialogen Flytta ut avtal öppnas.

  5. Klicka OK för att bekräfta att avtalet ska flyttas.

    Status på avtalet ändras till Aktiverat avtal - Pågående - Utflyttat.

  6. Skriv ut överflyttningsavtalet och skicka det till den mottagande vårdgivaren, se Visa överflyttningsinformation och skriva ut överflyttningsavtal

Redigera ekonomi för aktiverat avtal

Redigera ekonomi används för att byta betalsätt för aktiverat avtal samt lägga till STB för patient. STB-beloppet dras då av på patientens framtida fakturor.

För att redigera ekonomi för aktiverat avtal:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Redigera ekonomi, eller klicka Ikon_redigera_ekonomi_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Redigera aktiverat avtal öppnas.

    Frisktandvard_redigera_ekonomi.png
  3. Gör nödvändiga ändringar:

    För att:

    Lägga till STB

    1. Fyll i antal STB (1).

    2. Markera Redigera fakturor (2).

      Framtida fakturor som ska krediteras visas i Fakturor att kreditera (5).

      Framtida fakturor med det nya priset visa i Faktura att skapa (6).

    3. Klicka Redigera avtal (7).

    Ändra betalsätt

    1. Markera Redigera fakturor (2).

    2. Välj önskat betalsätt (3).

      Notera

      Om du väljer autogiro som nytt betalsätt behöver du även fylla i uppgifter i rutan Kontodetaljer (4).

      Framtida fakturor som ska krediteras visas i Fakturor att kreditera (5).

      Framtida fakturor med nytt betalsätt visas i Faktura att skapa (6).

    3. Klicka Redigera avtal (7).

Skriv ut avtal/avtalsförslag

För att skriva ut avtal/avtalsförslag:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Skriv ut, eller klicka Ikon_utskrift_svart2.png i verktygsraden ovanför tabellen.

Förhandsgranska avtal/avtalsförslag

För att förhandsgranska avtal/avtalsförslag:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Förhandsgranska, eller klicka Ikon_foerhandsgranska.png i verktygsraden ovanför tabellen.

Skriva kommentar

För att skriva en kommentar:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Kommentar, eller klicka Ikon_kommentar.pngi verktygsraden ovanför tabellen.

  3. Ange kommentaren och klicka OK.

Visa överflyttningsinformation och skriva ut överflyttningsavtal

För att visa information om och skriva ut överflyttningsavtal:

  1. Markera en patient i tabellen.

  2. Högerklicka och välj Överflyttningsinfo, eller klicka Ikon_oeverflyttning_avtal.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Överflyttningsinformation öppnas. Dialogen innehåller uppgifter om patienten och det flyttade avtalet.

  3. För att skriva ut överflyttningsavtalet, klicka Skriv ut överflyttningsavtal.

Kontakta patient

För att kontakta patienten:

  1. Markera en eller flera patienter i tabellen:

  2. Högerklicka och välj Kontakta patient, eller klicka Ikon_kontakt_patient.png i verktygsraden ovanför tabellen.

    Dialogen Kontakta patient öppnas.

  3. Välj kontaktsätt - SMS, E-brev, eller Utskrift, och välj sedan en mall i listan.

  4. Klicka Skicka.