Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Journalen - Ekonomi

I patientreskontra (Ekonomi) i Journalen hanteras debiteringar av vård och övriga artiklar i olika fönster.

Fönster

Beskrivning

Översikt

Visar den vård som registrerats som utförd och överlämnad i Tandvård.

Specifikation

Visar de poster som ingår i den rad som är markerad i fönstret Översikt.

Framtida fakturor är utgråade och räknas inte med i saldot. Alla poster från de kliniker som tillhör samma vårdgivare som den inloggade kliniken visas.

Alla oreglerade poster visas, till exempel pågående arbeten, oreglerade fakturor, och á kontobetalningar. För att visa även reglerade debiteringar och krediteringar, markera Alla poster.

Reglerade poster är markerade med en grön bock:

  • B = betalning

  • F = faktura

  • K = kreditfaktura

  • + = debitering

  • Å = återbetalning

  • - = kreditpost

I fönstret Specifikation kan du ta betalt, debitera övriga artiklar (till exempel tandtråd och tandborstar), skapa korrigeringspost, och skapa faktura.

Ta betalt

För att ta betalt:

  1. I fönstret Specifikation, markera de poster som ska betalas.

  2. Klicka Ta betalt.

    Dialogen Patientbetalning öppnas. Summan av de valda posterna visas i Belopp att betala.

  3. Välj om patienten eller någon annan än patienten ska betala:

    Betalare

    Flöde

    Patienten

    1. Markera att patient är betalare.

    2. I listan Betalsätt, välj ett betalsätt.

    3. I fältet Mottaget belopp, ange det belopp som är mottaget från betalaren.

    4. I fältet Beskrivning, ange en beskrivning, till exempel referens eller signatur.

    5. Markera Skriv kvitto om kvitto ska skrivas ut.

    6. Klicka Betala/Återbetala.

    Annan

    1. Markera Annan som betalare, och välj betalare i listan.

      Tips

      Listan kan filtreras genom att skriva in ett eller flera tecken och trycka [ENTER].

    2. Klicka Överför/Överför återbetalning.

    Om mottaget belopp är större än belopp att betala visas följande dialog:

    Journal_ekonomi_oeverbetalning.png

    Om mottaget belopp är större än belopp att betala visas följande dialog:

    Journal_Ekonomi_ingen_faktura.png

    Betalningen genomförs. Om patienten har en digital brevlåda (Kivra) så skickas kvittot digitalt till den, om patienten saknar digital brevlåda skrivs kvittot ut.

    Notera

    Vid en återbetalning och om patienten har digital brevlåda (Kivra) så skickas ett återbetalningskvitto till den digitala brevlåda. För att få en kvittoutskrift som patienten ska skriva under, skriv ut en kvittokopia genom att högerklicka på raden med återbetalningen i patientreskontra (visas med symbolen Å) och välj Skriv ut kvittokopia.

Förhandsgranska/Skriv ut kvitto

För att förhandsgranska/skriva ut kvitto:

  • I fönstret Översikt, högerklicka raden för betalningen och välj Förhandsgranska kvitto eller Skriv ut kvitto.

    Kvittot förhandsgranskas eller skrivs ut.

Ändra betalningssätt

Om fel betalningssätt angetts vid registrering av betalning går det att ändra så länge betalningen inte ingår i en kassaavstämning. När en integrerad kontokortsterminal används kan inte betalningssättet bli fel och valet är då inte aktivt.

För att ändra betalningssätt:

  1. I fönstret Översikt, högerklicka raden med betalning och välj Ändra betalningssätt.

    Dialogen Ändra betalsätt öppnas.

  2. Välj det korrekta betalsättet i listan och klicka OK.

Ångra betalning

En betalning kan ångras så länge den inte ingår i en kassaavstämning.

För att ångra betalning:

  1. I fönstret Översikt, högerklicka raden för betalning och välj Ångra betalning.

    Dialogen Ångra betalning öppnas.

  2. Bekräfta att du ångrar betalning genom att klicka Ja.

    Debiteringen återförs till Pågående arbeten. Ett återbetalningskvitto skrivs ut.

Lägg till övriga artiklar

För att lägga till övriga artiklar:

  1. I fönstret Specifikation, klicka Övriga artiklar.

    Dialogen Övriga artiklar öppnas.

  2. Fyll i dialogen;

    Fält

    Beskrivning

    Artikelgrupp

    Välj en artikelgrupp i listan.

    Artikel nr:

    Välj en artikel i listan.

    Beskrivning

    Välj en beskrivning i listan.

  3. Vid behov, redigera totalbelopp.

  4. Klicka Lägg till.

    Artikeln läggs till patientens reskontra.

  5. Klicka OK.

Skapa korrigeringspost

För att skapa korrigeringspost:

  1. I fönstret Specifikation, klicka Korrigeringspost.

    Dialogen Skapa korrigering öppnas.

  2. Fyll i dialogen:

    Fält

    Beskrivning

    Faktura/Betalningsreferens

    Ange faktura/betalningsreferens.

    Åtgärdsreferens

    Ange åtgärdsreferens.

    Beskrivning

    Ange beskrivning.

    Belopp

    Ange belopp.

    Kreditera

    Markera om beloppet ska krediteras.

    Debitera

    Markera om beloppet ska debiteras.

  3. Klicka OK.

Skapa faktura

För att skapa en faktura:

  1. I fönstret Specifikation , markera posterna som ska ingå i fakturan.

  2. Klicka Faktura.

    Om det finns Faktura eller Alternativ-adress angiven visas dialogen Välj adress.

  3. Välj vilken adress fakturan ska skickas till, och klicka OK.

    En faktura med de valda posterna skapas.

Förhandsgranska/Skriv ut faktura

För att förhandsgranska/skriva ut faktura:

  • I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Förhandsgranska faktura eller Skriv ut faktura.

Förhandsgranska/Skriv ut fakturapåminnelse

För att förhandsgranska/skriva ut fakturapåminnelse:

Notera

Valen Förhandsgranska fakturapåminnelse och Skriv ut fakturapåminnelse blir aktiva när en faktura är utskriven.

  • I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Förhandsgranska fakturapåminnelse eller Skriv ut fakturapåminnelse.

Skriv av faktura

För att skriva av faktura:

  1. I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Skriv av.

    Dialogen Systemlogg öppnas.

  2. Ange en anteckning och klicka OK.

    Efter avskrivning visas fakturan fortfarande i patientreskontra och i rapporter men inte i Ta betalt-dialogen.

Redigera/skriva fakturatext

För att redigera/skriva fakturatext:

  1. I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Ange text.

    Dialogen Anteckning öppnas.

  2. Ange texten som ska skrivas på fakturan.

  3. Klicka OK.

Ange förfallodatum

Notera

Ange förfallodatum behöver bara göras om man vill ändra det förvalda intervallet.

För att ange förfallodatum:

  1. I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Förfallodatum.

    Dialogen Förfallodatum öppnas.

  2. Välj ett datum i kalendern och klicka OK.

Ångra faktura

Notera

Ångra faktura går att göra så länge fakturan är oreglerad.

För att ångra faktura:

  • I fönstret Översikt, högerklicka raden där faktura finns skapad och välj Ångra faktura.

    En kreditfaktura skapas som automatiskt regleras mot fakturan. De ingående posterna visas under Pågående arbeten.

Ångra överföring av faktura

För att ångra överföring av faktura:

Notera

Ångra överföring av faktura är tillgängligt om betalningen är en överföring till en annan betalare, överföringen är på samma belopp som debiteringen, och överföringen inte redan har fakturerats till annan betalare i klinikreskontra.

  • I fönstret Översikt, högerklicka raden som skapats vid överföring och välj Ångra överföring av faktura.

    Dialogen Ange orsak till att överföring av betalning ångras öppnas och texten överföring har ångrats är förvald.

    Överförda åtgårder visas åter under Pågående arbeten i patientreskontra.

    I klinikreskontra skapas en betalpost som automatiskt regleras mot den ursprungliga debetposten.