Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Översiktsvyn för receptionist

Översiktsvyn för receptionist innehåller de mesta använda funktionerna för rollen receptionist.

versiktsvy-receptionist.png

Översiktsvyn för receptionist innehåller:

Nr

Funktion

Beskrivning

1

Hantera patient

Används för att söka fram och få information om patienter, för mer information se Rutan Hantera patient.

2

Bokningsändringar via internet

Visar avbokningar som skett via internet inom de 24 senaste timmarna (inom de 72 senaste timmarna om det är måndag).

3

Bokningsbara tider

Visar klinikens bokningsbara tider för två dagar framåt.

4

Nyheter

Visar klinikens nyheter. Härifrån administreras också nyheterna.

5

Patientinformation

Visar olika innehåll beroende på vilken annan ruta i översiktsvyn som är markerad, till exempel om en patient sökts fram i Hantera patient så visas information om den patienten.

Notera

När Extra information för en patient visas i rutan Patientinformation fungerar den på samma sätt som i T4 version 2, det vill säga registreras Extra information som sedan tas bort kommer frågan att synas även om svaret tagits bort fram tills att behandlingsperioden är stängd och en ny öppnats.

6

Ikon_sekretess.png

Ikon för sekretessvy. Klicka på ikonen för att sätta på/stänga av sekretessvyn. Sekretessvyn används för att visuellt dölja känslig patientinformation på skärmen.

Rutan Hantera patient

I rutan Hantera patient går det att söka fram och få information om patienter.

När patienten sökts fram visas information om patienten både under sökfältet och i rutan Patientinformation längst till höger i översiktsvyn.

versiktsvy_Hantera_patient.png

Genom att klicka på patientens namn kan man öppna patientadministrationen.

Genom att klicka på Tillgodo kan man öppna patientens ekonomi.

Hantera patient innehåller även ett antal knappar för att hantera patienten:

  • Checka in/ut

  • Boka/Boka om

  • ID kontroll

  • Skriv anteckn.

  • Betala

  • Välj:

    • Ny patient

    • Fyll i hälsodeklaration

    • Skicka hälsodeklaration via SMS

Sök patient

För att söka fram en patient:

  1. I rutan Hantera patient, skriv in ett personnummer, namn, eller patient ID.

    Patienten visas i sökresultatet. Sökresultatet som automatiskt visas är patienter som har en bokad tid 7 dagar bakåt i tiden och 30 dagar framåt i tiden. Om patienten har en tid i dag visas Ikon_boka.png vid patientens namn.

    För att göra en fullständig sökning i databasen, klicka Ikon_foerstoringsglas.png eller tryck [ENTER] i sökresultatet.

    Om du skriver in ett komplett personnummer i sökfältet görs automatiskt en fullständig sökning i databasen.

  2. Klicka på patientens namn.

    Information om patienten visas.

Öppna patientadministration

För att öppna patientadministrationen:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka på patientens namn.

    Patientadministrationen öppnas.

Ändra patientstatus

För att ändra patientestatus:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. I Patientstatus, välj en annan status i listan.

    Patientstatus ändras.

    Notera

    Det går inte att ändra från en aktiv status till en inaktiv status i denna vy.

Checka in/ut patient

Knappen Checka in/ut är endast aktiv då det finns en bokning för patienten idag. Checka in när patienten kommer och anmäler sin ankomst i receptionen. Checka ut när patienten är färdigbehandlad och kommer till receptionen för att betala och boka ny tid.

För att checka in/ut patient:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Checka in/ut.

    Beroende på status checkas patienten in eller ut.

Gör ID-kontroll

Knappen ID-kontroll är endast aktiv om det finns en bokning för patienten idag. Innan ID-kontroll är gjord är symbolen för ID-kontroll grå Ikon_IDkontroll_gra.png

För att göra ID-kontroll:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Kontrollera patientens ID-handling.

  3. Klicka ID-kontroll för att bekräfta att ID-handlingen stämmer.

    Symbolen för ID-kontroll ändras till grön Ikon_IDkontroll_groen.png.

Ta betalt

För att ta betalt:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Betala.

    Dialogen Patientbetalning öppnas.

  3. Ange betalsätt och mottaget belopp.

  4. Klicka Betala.

    Betalningen genomförs. Om patienten har en digital brevlåda (Kivra) så skickas kvittot digitalt till den, om patienten saknar digital brevlåda skrivs kvittot ut.

Boka/Boka om

För att boka eller boka om en patient:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Boka/Boka om.

    Dialogen Boka/Boka om öppnas.

  3. Gör bokning, se Boka in en patient.

Skriv anteckning

För att skriva en anteckning:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Skriv anteckning.

    Dialogen Skapa daganteckning öppnas.

  3. Skriv in en anteckning och klicka Skapa.

    Signeringsdialog öppnas.

  4. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

    En anteckning av anteckningstypen daganteckning skapas.

Registrera ny patient

För att registrera en ny patient:

  1. I rutan Hantera patient, klicka Välj > Ny patient.

    Dialogen Ny patient öppnas.

    Ny_patient.png
  2. Fyll i alla patientuppgifter. De blåmarkerade fälten är obligatoriska.

    Om patienten inte har ett fullständigt personnummer, markera rutan Temporärt, så anger systemet ett temporärt personnummer.

    Notera

    Om rutan Temporärt är markerad måste Födelsedatum, och Man eller Kvinna anges manuellt. Det är också obligatoriskt att ange en kommentar.

  3. Klicka OK.

Fyll i hälsodeklaration

För att fylla i hälsodeklaration:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Välj > Fyll i hälsodeklaration.

    Dialogen Hälsodeklaration öppnas.

  3. Fyll i de svar patienten har fyllt i på den utskrivna hälsodeklarationen.

  4. Klicka Signera.

    Dialogen Signera öppnas.

  5. Ange användarnamn och lösenord och klicka Signera.

Skicka hälsodeklaration via SMS

Hälsodeklaration via SMS innebär att en länk med hälsodeklarationen skickas från T4 till patienten innan besöket. Länken öppnar hälsodeklarationen i en webbläsare och patienten fyller i och signerar den innan besöket. Svaren kommer därefter automatiskt in i T4.

För att skicka hälsodeklaration via SMS:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. Klicka Välj > Skicka hälsodeklaration via SMS.

    En länk med hälsodeklaration skickas till patienten via SMS.

Hantera bokningsändringar via internet

Rutan Bokningsändringar via internet visa avbokningar som skett via internet inom de 24 senaste timmarna (inom de 72 senaste timmarna om det är måndag).

Ta bort en bokningsändring:

  • I listan med bokningsändringar, klicka Icon_papperskorg_2.png.

Visa borttagna bokningsändringar:

  • Markera Visa borttagna.

    Borttagna bokningsändringar inom de senaste 24 timmarna (inom de senaste 72 timmarna om det är måndag) visas.

Boka in patient från Bokningsbara tider

För att boka in en patient från rutan Bokningsbara tider:

  1. I rutan Hantera patient, sök fram patienten.

  2. I rutan Bokningsbara tider, markera en passande tid.

  3. Klicka Boka in patient,

    Dialogen Boka/Boka om öppnas.

  4. Gör bokning, se Boka in en patient

Hantera nyheter

Lägg till nyhet

För att lägga till en nyhet:

  1. I rutan Nyheter, klicka Ny.

    Dialogen Lägg till nyhet öppnas.

  2. Välj en kategori i listan.

  3. Välj mellan vilka datum nyheten ska visas.

  4. Skriv in texten och klicka OK.

    Nyheten läggs till och visas med texten NY i blått under de första 1-2 timmarna.

Redigera nyhet

För att redigera en nyhet:

  1. I rutan Nyheter, klicka Redigera.

  2. Klicka Ikon_penna_gra.png bredvid nyheten som ska redigeras.

    Dialogen Redigera nyhet öppnas.

  3. Gör nödvändiga ändringar.

  4. Klicka Spara.

Ta bort nyhet

För att ta bort en nyhet:

  1. I rutan Nyheter, klicka Redigera.

  2. Klicka Ikon_papperskorg_gra.png bredvid nyheten som ska tas bort.

  3. Bekräfta att du vill ta bort nyheten.

    Nyheten tas bort.