Underhåll
Servicefönster
När servicefönstret visas innebär det att kiosken är i serviceläge och ingen kommunikation mellan kiosken och T4-databasen sker. Servicefönstret är till för att kunna utföra service på databasservern. Tiderna för när servicefönstret ska visas ställs in av en IT-administratör via konfigurationsverktyget. För mer information se manualen T4 Självbetjäningskiosk, Installationsmanual.

Byta papper i kvittoskrivaren
För att byta papper i kvittoskrivaren:
Hämta nyckeln och öppna luckan.
Se kvittoskrivarens manual VKP 80II Användarmanual för hur man byter papper i kvittoskrivaren. Manualen sitter på insidan av kiosken.
När du är klar med bytet, ta ut nyckeln och lägg tillbaka den på sin plats.
Rengöring av kvittoskrivare
För att rengöra kvittoskrivaren:
Dra ut strömkabeln till skrivaren. Strömkabeln sitter med en liten spärr.
För den gröna spaken bakåt och vicka försiktigt upp luckan tills det hörs ett klick där spärren låser luckan i öppet läge.
Ta försiktigt ut eventuellt papper som har fastnat på den svarta valsen inne i kvittoskrivaren.
Rengör den svarta valsen med en lätt fuktad luddfri trasa med isopropanol. Snurra på valsen några gånger för att få bort alla pappersrester.
Ta bort kvittopappret från baksidan av kvittoskrivaren så att den inte har något papper i sig.
För försiktigt tillbaka luckan hela vägen till uppfällt läge så att den gröna spaken kan föras bakåt och spärren släpper. För tillbaka luckan till stängt läge och håll hela tiden i den gröna spaken. Tryck ner luckan tills spärren låser luckan och ett klick hörs.
Sätt in strömkabeln i skrivaren igen. Vänta på uppstartsljud (motorn varvar i 1 sek).
Notera
Pappret ska inte matas in i skrivaren innan strömmen ansluts.
Se till att pappret är rakt avklippt och för sedan in det mellan de två gröna plastläpparna i inmatningshålet tills det dras in automatiskt.
Tryck på knappen [FORM FEED] på insidan av skrivaren för att göra en testutskrift.
Felsökning
Felmeddelanden
Felmeddelande | Åtgärd |
|---|---|
Snart dags att byta papper i skrivaren. | Se till att det finns papper till kvittoskrivaren hemma eftersom det snart kommer att ta slut i kvittoskrivaren. |
Slut på papper i skrivaren. | Byt papper i kvittoskrivaren, se Byta papper i kvittoskrivaren. |
Locket på skrivaren måste stängas. | Se kvittoskrivarens manual VKP 80II Användarmanual för hur man stänger locket på kvittoskrivaren. Manualen sitter på insidan av kiosken. |
Pappret har trasslat sig i skrivaren. Skrivaren behöver kontrolleras | Kontrollera/rengör skrivaren, se Rengöring av kvittoskrivare. |
Dagsavslut måste utföras | Dagsavslut måste utföras på kortterminalen för att betalningar ska gå att utföras. Kiosk med Nets kortterminal: Dagsavslut görs centralt från Nets, inga dagsavslut utförs i kiosken. Men för att kunna utföra betalningar med Nets kortterminal måste ett dagsavslut utföras manuellt innan den första betalningen görs. Detta görs med det lösenkort som kortterminalen levereras med. Detta dagsavslut sparas inte i T4-databasen. Kiosk med Babs kortterminal: Ett automatiskt dagsavslut utförs varje natt vid 23:57. Det utförs för att vara säker på att betalning går att utföra dagen efter, om personalen skulle missa att göra dagsavslut. Det automatiska dagsavslutet kan stängas av genom att ange följande parameter i filen startkiosk.cmd: -NOAUTOMATICBATCHJOB Se även Göra dagsavslut för kiosken i T4 (endast Babs kortterminal). |
För tillfället är det inte möjligt att betala med kort | Mer information om orsaken till att kortterminalen inte kan användas visas eventuellt nedanför denna text för att underlätta felsökning. |
Tillfälligt ur funktion
Meddelande | Åtgärd |
|---|---|
Tillfälligt ur funktion Saknar koppling till databasen / Databasen måste uppgraderas / Klientprogrammet måste uppgraderas / Databas och klient måste uppgraderas | Kontakta IT-administratör, se T4 Självbetjäningskiosk, Installationsmanual. |
Tillfälligt ur funktion Servicefönster | Se Servicefönster. |
Daglig tillsyn
Kiosken ska kontrolleras dagligen så ingen vandalisering eller modifiering har utförts.

Om några modifieringar upptäckts eller om något är oklart, kontakta FTV support.
Signera att avsyning har skett och att inga avvikelser har funnits i en loggbok.