Skip to main content

Dokumentation T4 Användare

Klinikadministration - Inställningar

I Klinikadministration - Inställningar hanteras olika inställningar i T4.

Klinikadministration - Inställningar består av:

  • Åtg./Knappar: Används för att administrera snabbval/palettknappar.

    Följande fönster finns:

    Fönster

    Beskrivning

    DPI lista

    Visar de snabbval (Dental Procedure Items) som skapats och som visas i fönstret Snabbval i fliken Behandling.

    Textinmatning

    Används för att ange kombination av åtgärder och undergrupp eller tillstånd.

    Registrering

    Visar tillgängliga alternativ för registrering av åtgärder.

    Inställningar - hjälp

    Visar hjälptext för redigering av snabbval/patlettknappar.

  • Kliniska åtgärder: Används för att administrera åtgärder och tillstånd.

    Följande fönster finns:

    Fönster

    Beskrivning

    Åtgärd

    Visar det åtgärder (DentalItems) och dess förkortningar som är tillgängliga.

    Används för att:

    • Uppdatera åtgärdsdata.

    • Lägga till/Redigera text till US-protokoll.

    Material

    Visar de material som är tillgängliga.

    Används för att:

    • Skapa eller uppdatera material.

    • Länka material till åtgärd.

    Undergrupper

    Visar de undergrupper som är tillgängliga.

    Används för att:

    • Skapa eller uppdatera undergrupp.

    • Länka undergrupp till åtgärd.

    Tillstånd

    Visar de tillstånd som finns tillgängliga.

    Används för att:

    • Skapa eller uppdatera tillstånd.

    • Länka tillstånd till åtgärd.

    Rot

    Visar rötternas förkortningar.

    Yta

    Visar ytornas förkortningar.

    Tand

    Visar förväntad frambotts- och exfoliationsålder smat förkortning för alla tänder.

    Inställningar - hjälp

    Visar hjälptext för redigering av kliniska åtgärder.

    Åtgärd

    Visar länkade snabbval och åtgärder/diagnoser.

    Tandgrupp

    Visar för vilka tandgrupper en viss åtgärd är tillgänglig.

    FK tillstånd

    Visar länkade diagnoser i T4 och FK tillstånd.

  • Terapimallar: Används för att administrera terapimallar.

    Följande fönster finns:

    Fönster

    Beskrivning

    Terapimall

    Visar de terapimallar som är tillgängliga.

    Inställningar - hjälp

    Visar hjälptext för redigering av terapimallar.

Skapa DPI/Snabbval

För att skapa DPI/Snabbval:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Åtg./Knppar i sidopanelen.

  2. I fönstret Textinmatning, ange en kombination av åtgärd och undergrupper eller tillstånd.

  3. I fönstret DPI, klicka Lägg till.

  4. Ange en DPI förkortning.

  5. Markera om Palettknapp finns och välj en ikon.

  6. Klicka OK.

Redigera åtgärdsdata

För att redigera åtgärdsdata:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, dubbelklicka en åtgärd eller markera en åtgärd och klicka Ikon_redigera_klinik.png.

    Dialogen Uppdatera åtgärdsdata öppnas. I delen Aktuell post visas aktuella inställningar.

    Instaellningar_atgaerdsdata.png
  3. I delen Ändrad post, gör nödvändiga ändringar:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Går inte att redigera.

    Förkortning

    Ange en förkortning.

    Notera

    Förkortningen måste vara unik

    Typ av registrering

    Välj en av följande:

    • Status/Diagnos och Behandling: Till exempel registrering av fyllning.

    • Behandling Till exempel registrering av undersökning.

    • Status/Diagnos: Till exempel registrering av karies.

    Ska vara valbar i

    Markera fliken eller flikarna där åtgärden ska finnas som valbar:

    • Behandlingsfliken

    • Status/Diagnosfliken

    Övrigt

    • Tillåt antal i Behandlingsfliken: Markera om antalet ska gå att redigera via högermenyn i fönstret Behandling.

    • Aktivera fältet Undergrupp i Status/Diagnosfliken: Markera om undergrupp ska vara tillgänglig i Diagnos.

    • Diagnos visas bara i den beh.period där den skapats: Markera om registreringar inte ska visas grafiskt i nästa behandlingsperiod.

    • Kan avlägsnas via högermenyn i grafiken: Markera om registreringen ska gå att ta bort via högermenyn i grafiken i nästa behandlingsoperiod.

    • Tand ej nödvändig för undergrupp: Används endast för tandbundna åtgärder utan grafik. Om Tand ej nödvändig för undergrupp markeras kan åtgärden länkas till en undergrupp som både är tandbunden och ej tandbunden.

     

  4. Klicka OK.

Lägga till/redigera text för US-protokoll

För att lägga till/redigera text för US-protokoll:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, dubbelklicka en åtgärd eller markera en åtgärd och klicka Ikon_US_protokoll.png.

    Dialogen Redigera text till US-protokoll öppnas.

  3. Skriv in eller ändra text som ska visas på undersökningsprotokollet.

  4. Klicka Spara.

Lägg till material

För att lägga till material:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Material, klicka Ikon_nytt_mtrl.png.

    Dialogen Lägg till material öppnas.

  3. Fyll i dialogen:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Ange en beskrivning.

    Förkortning

    Ange en förkortning.

    Notera

    Förkortningen måste vara unik.

    Färg

    Klicka och välj en färg.

    Tillgänglig

    Markera om materialet ska vara tillgängligt vid textinmatning.

  4. Klicka OK.

Redigera material

För att redigera material:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Material, dubbelklicka ett material, eller markera ett material och klicka Ikon_redigera_klinik.png.

    Dialogen Uppdatera material öppnas. I delen Aktuell post visas aktuella inställningar.

  3. I delen Ändrad post, gör nödvändiga ändringar:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Går inte att redigera.

    Förkortning

    Går inte att redigera.

    Färg

    Klicka och välj en färg.

    Notera

    Om färgen redigeras ändras grafiken även på redan registrerade åtgärder.

    Tillgänglig

    Markera om materialet ska vara tillgängligt vid textinmatning.

  4. Klicka OK.

Länka material till åtgärd

För att länka material till åtgärd:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, markera en åtgärd.

  3. I fönstret Material, markera de material som ska gå att använda ihop med den valda åtgärden.

    Tips

    Tryck och håll [CTRL] för att markera flera material.

  4. Klicka Ikon_laenka_material.png i verktygsraden.

    Vald åtgärd och vald material länkas ihop.

  5. Om ett av de valda materialen ska visas som förval i textinmatningen, klicka Ikon_foerval.png.

  6. Om datumintervall för länkade material ska användas:

    1. Klicka Ikon_klocka.png.

      Dialogen Skapa länk öppnas.

    2. Ange startdatum och slutdatum. Förvalt startdatum är 2000-01-01, och förvalt slutdatum är 2048-12-31.

      Startdatum och slutdatum kan sättas framåt i tiden, men endast startdatum kan sättas bakåt i tiden.

    3. Om en åtgärd är markerad med Tand ej nödvändig för undergrupp, markera Tand ej nödvändig för att göra kombinationen tillgänglig när tandnummer inte angetts.

    4. Klicka Koppling.

    Tips

    Om samma datumintervall ska användas på flera kopplingar kan Ikon_foeregaende.png användas. Ikonen blir aktiv när minst en koppling har ett angivet datumintervall.

    Notera

    Länkade material visas i kolumnerna Kan använda denna åtgärd , Standardvärde , och Aktiva datum.

Lägg till undergrupp

För att lägga till undergrupp:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Undergrupp, klicka Ikon_nytt_mtrl.png.

    Dialogen Lägg till undergrupp öppnas.

  3. Fyll i dialogen:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Ange en beskrivning.

    Förkortning

    Ange en förkortning (max 5 tecken).

    Notera

    Förkortningen måste vara unik.

    Tillgänglig

    Markera om undergruppen ska vara tillgänglig i textinmatning.

  4. Klicka OK.

Redigera undergrupp

För att redigera undergrupp:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Undergrupp, dubbelklicka undergrupp, eller markera en undergrupp och klicka Ikon_redigera_klinik.png.

    Dialogen Uppdatera undergrupp öppnas. I delen Aktuell post visas aktuella inställningar.

  3. I delen Ändrad post, gör nödvändiga ändringar:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Går inte att redigera.

    Förkortning

    Går inte att redigera.

    Tillgänglig

    Markera om undergruppen ska vara tillgänglig i textinmatning.

  4. Klicka OK.

Länka undergrupp till åtgärd

För att länka undergrupp till material:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, markera en åtgärd.

  3. I fönstret Undergrupp, markera de undergrupper som ska gå att använda ihop med den valda åtgärden.

    Tips

    Tryck och håll [CTRL] för att markera flera undergrupper.

  4. Klicka Ikon_laenka_material.png i verktygsraden.

    Vald åtgärd och vald undergrupp länkas ihop.

  5. Om en av de valda undergrupperna ska visas som förval i textinmatningen, klicka Ikon_foerval.png.

    Brostöd och hängande led måste ha en undergrupp markerad som förval.

    Protestand ska ha förval (normal)

  6. Om datumintervall för länkade undergrupper ska användas:

    1. Klicka Ikon_klocka.png.

      Dialogen Skapa länk öppnas.

    2. Ange startdatum och slutdatum. Förvalt startdatum är 2000-01-01, och förvalt slutdatum är 2048-12-31.

      Startdatum och slutdatum kan sättas framåt i tiden, men endast startdatum kan sättas bakåt i tiden.

    3. Klicka Koppling.

    Tips

    Om samma datumintervall ska användas på flera kopplingar kan Ikon_foeregaende.png användas. Ikonen blir aktiv när minst en koppling har ett angivet datumintervall.

    Länkade undergrupper visas i kolumnerna Kan använda denna åtgärd , Standardvärde , och Aktiva datum.

Lägg till tillstånd

För att lägga till tillstånd:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Tillstånd, klicka Ikon_nytt_mtrl.png.

    Dialogen Lägg till tillstånd öppnas.

  3. Fyll i dialogen:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Ange en beskrivning.

    Förkortning

    Ange en förkortning.

    Notera

    Förkortningen måste vara unik.

    Tillgänglig

    Markera om materialet ska vara tillgängligt i fönstret Diagnos.

  4. Klicka OK.

Redigera tillstånd

För att redigera tillstånd:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Tillstånd, dubbelklicka ett tillstånd, eller markera ett tillstånd och klicka Ikon_redigera_klinik.png.

  3. I delen Ändrad post, gör nödvändiga ändringar:

    Fält

    Beskrivning

    Beskrivning

    Går inte att redigera.

    Förkortning

    Går inte att redigera.

    Tillgänglig

    Markera om materialet ska vara tillgängligt i fönstret Diagnos.

  4. Klicka OK.

Länka tillstånd till åtgärd

För att länka tillstånd till åtgärd:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, markera en åtgärd.

  3. I fönstret Tillstånd, markera de tillstånd som ska gå att använda ihop med den valda åtgärden.

    Tips

    Tryck och håll [CTRL] för att markera flera undergrupper.

  4. Klicka Ikon_laenka_material.png i verktygsraden.

    Vald åtgärd och vald tillstånd länkas ihop.

  5. Om en av de valda tillstånden ska visas som förval i textinmatningen, klicka Ikon_foerval.png.

  6. Om datumintervall för länkade undergrupper ska användas:

    1. Klicka Ikon_klocka.png.

      Dialogen Skapa länk öppnas.

    2. Ange startdatum och slutdatum. Förvalt startdatum är 2000-01-01, och förvalt slutdatum är 2048-12-31.

      Startdatum och slutdatum kan sättas framåt i tiden, men endast startdatum kan sättas bakåt i tiden.

    3. Klicka Koppling.

    Tips

    Om samma datumintervall ska användas på flera kopplingar kan Ikon_foeregaende.png användas. Ikonen blir aktiv när minst en koppling har ett angivet datumintervall.

    Notera

    Länkade tillstånd visas i kolumnerna Kan använda denna åtgärd , Standardvärde , och CoT Diagnosis.

  7. Klicka Ikon_tillstand_diagnos.png om registreringen inte ska föras över till nästa behandlingsperiod men visas när filtret Diagnoser i denna behandling aktiveras.

Länka snabbval till åtgärd

För att länka snabbval till åtgärd:

  1. I fönstret Åtgärd, markera åtgärden.

  2. I det andra fönstret Åtgärd, markera snabbvalet och klicka sedan Ikon_laenka_material.png,

    Instaellningar_atgaerd_atgaerd.png

    Snabbvalet länkas till åtgärden.

Länka FK tillstånd

För att länka FK tillstånd:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Kliniska åtgärder i sidopanelen.

  2. I fönstret Åtgärd, markera en åtgärd.

  3. Markera eventuellt ett tillstånd och/eller en undergrupp.

  4. Länka genom att klicka på någon av ikonerna:

    Ikon_laenka_material.png

    Koppla till DentalItem bara

    Ikon_laenka_tillstand.png

    Koppla till DentalItem och Tillstånd

    Ikon_laenka_undergrupp.png

    Koppla till DentalItem och Undergrupp

    Ikon_laenka_tillstand_undergrupp.png

    Koppla till DentalItem, Tillstånd, och Undergrupp

    Ikon_klocka.png

    Koppla till DentalItem med angivet datum

    Ikon_klocka_tillstand_datum.png

    Koppla till DentalItem och Tillstånd med angivet datum

    Ikon_klocka_angivetdatum.png

    Koppla till DentalItem och Undergrupp med angivet datum

    Ikon_klocka_dagensdatum.png

    Koppla till DentalItem, Tillstånd, och Undergrupp med angivet datum

Skapa terapimall

För att skapa terapimall:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Terapimallar i sidopanelen.

  2. I fönstret Terapimall, klicka Ikon_ny_term.png.

    Dialogen Skapa en ny terapimall öppnas.

  3. I listan Klinik, välj om mallen ska gälla för en specifik klinik eller alla kliniker.

  4. Ange eventuellt en förkortning.

    Notera

    Förkortning behöver inte anges, men om den anges måste den vara unik.

  5. Klicka OK.

Lägg till anteckning i terapimall

För att lägga till anteckning:

  1. I Klinikadministration - Inställningar, välj Terapimallar i sidopanelen.

  2. I fönstret Terapimall, välj en mall i listan.

  3. Högerklicka och välj Lägg till anteckning.

    Dialogen Anteckningar öppnas.

  4. Skriv in en anteckning.

  5. Klicka OK.